welke millers motor olie zou ik moeten gebruiken?

hallo beste mini rijders :)

ik heb graag het best voor mijn mini over en ik heb uit verhalen begrepen dat millers een van de misschien wel de beste motor olie is voor mini's

ik heb een 1.3i uit 1998 en als ik op de millers site zoek dan raden hun me 10w40 aan, maar die is niet speciaal voor mini's (gedeelde olie bak+motor).

maar ze hebben ook millers classic trans M sport half syntheet half mineraal speciaal voor mini's, deze is 20w50, is dat niet te dik voor mijn mini??

ik gooi er nu 15w40 in... van castrol gtx

Ik zelf heb vorige week mijn olie ververst en er op advies van een mini specialist 20W50 ingegooid, hij heeft dit onderbouwd met een boekje over motor tuning over mini motoren e.d. Bij 15W40 stond dat dit te gebruiken is in motoren met een aparte versnellingsbak en dat 20W50 voor auto's is met een geintegreerde versnellingsbak. Dus vandaar mijn keuze voor de 20W50 (anders had ik er ook gewoon 15W40 ingegooid. Hij rade me trouwens ook af om Valvoline olie te bruiken evenals synthetische olie (dit is slecht voor de keringen e.d.)

Dus: 20 W 50 is DE olie voor je mini (de mijne is trouwens een 1.3i (SPI) uit 1992)

succes
greetz
Jos

hmm ja zoiets dacht ik al dus, maar in je boekjes van je mini staat toch echt 10w40 en als ik na 6 jaar al ineens naar 20w50 moet gaan?

maar ik ga maar een jerrycan millers halen van de week.. als ik het kan vinden!

iemand nog meer adviezen of ervaringen?

Donderdag 19 februari 2004

Wat er in het verleden in is gegaan heeft niet zoveel invloed. Dikkere olie wordt vaak aangeraden voor wat oudere motoren. In principe moet voor een nieuw motortje zoals de jouwe 10W40 ook wel prima zijn.

Donderdag 19 februari 2004

josjacobs schreef:
Hij raadde me trouwens ook af om Valvoline olie te bruiken evenals synthetische olie (dit is slecht voor de keringen e.d.)




Heb ik net een voordeel-emmer Valvoline aangeschaft :P ... Zijn er meer mensen die deze mening delen? En wat is er dan zo anders aan die Valvoline olie dat het slecht is?

Donderdag 19 februari 2004

Lemon8 schreef:
ze hebben ook millers classic trans M sport half syntheet half mineraal speciaal voor mini's, deze is 20w50, is dat niet te dik voor mijn mini??



Ik gebruik deze ook sinds een half jaar. En het is echt super moet ik zeggen. Het is niet alleen beter voor je motor maar bij mij verbruikt hij nu ook geen druppel olie meer. Ik gooi hem er nu bij elke beurt weer opnieuw in. Kost wel wat, maar het verschil is duidelijk merkbaar.

waar haal ik dit spul in de buurt van rotterdam?? ik kan het echt nergens vinden...!

Donderdag 19 februari 2004

Wij halen het hier bij een auto onderdelen zaak waar we alle onderdelen halen. Denk dat de meeste van deze zaken die millers olie wel kunnen bestellen.

hmm ik zal het eens een keer vragen, maar tot nu toe heb ik het nog niet zien staan. maar kan er iemand niet even een naam noemen van zaken die het verkopen :)

Donderdag 19 februari 2004

mini7 schreef:
Ik gebruik deze ook sinds een half jaar. En het is echt super moet ik zeggen. Het is niet alleen beter voor je motor maar bij mij verbruikt hij nu ook geen druppel olie meer.


Wat gebruikte je daarvoor?

Donderdag 19 februari 2004

Eelke schreef:
Wat gebruikte je daarvoor?



Ervoor gebruikte ik Valvoline 15W40, moest om de 1000 km ongeveer een halve liter olie vullen. Dit beviel me helemaal niet. Toen raadde iemand me aan om Millers te gaan gebruiken. Nu wil ik nix anders meer.

Lemon8 schreef:
hmm ik zal het eens een keer vragen, maar tot nu toe heb ik het nog niet zien staan. maar kan er iemand niet even een naam noemen van zaken die het verkopen :)



Via Hofland groothandel automateriaal.
Bovendijk 221 Rotterdam
Hoofdweg 162 Capalle a/d IJsel
Blauwe Steenweg 17 Westmaas
Industrieweg 5 Krimpen.

grtzz Martin

ok cool dankje!! ik ga er van het weekend heen denk ik :)

Kan je beter eerst bellen.
In het weekend alleen op zaterdagmorgen geopend.

grtzz Martin

Donderdag 19 februari 2004

mini7 schreef:
Eelke":3dgsxlzj]Wat gebruikte je daarvoor?



Ervoor gebruikte ik Valvoline 15W40, moest om de 1000 km ongeveer een halve liter olie vullen. Dit beviel me helemaal niet. Toen raadde iemand me aan om Millers te gaan gebruiken. Nu wil ik nix anders meer.[/quote:3dgsxlzj]

Ligt het er dan aan dat je nu een dikkere olie gebruikt, die dus niet meer weglekt of is het echt het merk Millers?

ok maar het kan dus alleen maar goed in mijn blokkie?? of kan het ook kwaad als ik er te dikke olie in gooi? mijn blokje heeft ongeveer 61.000 km er op zitten in 6 jaar..

Donderdag 19 februari 2004

JeeWee/Mini7: ik denk inderdaad dat het zeker zo waarschijnlijk is dat het door de dikte komt als door het merk.

Lemon8 schreef:
ok maar het kan dus alleen maar goed in mijn blokkie?? of kan het ook kwaad als ik er te dikke olie in gooi? mijn blokje heeft ongeveer 61.000 km er op zitten in 6 jaar..



Dan kan het zeker geen kwaad... In de zomer heb ik er 20W50 in zitten en in de winter 15W40. 10W40 zal de boel niet beschadigen maar in mijn geval is het nogal duur...

Na 115.000km is het verbruik met 20W50/15W40 om en nabij 1 op 6000, met 10W40 is dat 1 op 800... :x en da's duur...

ok dan gooi ik er gewoon voortaan millers in :) maar ik heb nu dus castrol gtx 15w40 half syntheet, kan ik die mengen? of moet ik eerst die castrol er uit laten lekken(verversen).. en dan ook gelijk een nieuwe filter..

Dat van valvoline heb ik gehoord van Bernd (misschien bekend onder sommige mensen, heeft ook in miniworld gestaan met zijn mega mini met 153pk)
Ik heb zelf Duchamps gekocht, 20W50, voor 6 liter heb ik 22 euro betaald.

Normaal gesproken moet je olie, mits beide half syntetisch of zo en dezelfde dikte, dan moet je het gewoon kunnen mengen.
Het verschil voor zover ik weet in het gebruik van een andere motor olie zat hem ook vooral in het feit dat de versnellingsbak van de mini in de motor geintegreerd is en dus ook dezelfde olie gebruikt, vandaar denk ik de wat dikkere.

Succes

dus je antwoord is nee? :) want ik meng dan half syntheet met volledige minerale olie.. en de dikte is ook niet helemaal gelijk aan elkaar :)

Vrijdag 20 februari 2004

Het wat dikkere heeft meer te maken met het lekken :) Aan de speciale Miller olie zijn kennelijk speciale dopes toegevoegd die de olie beter bestand maken tegen het malen van de tandwielen van de bak (dat sloopt de lange olie-molecuelen, waardoor de olie op den duur zijn smerende werking verliest). Of dat ook echt werkt durf ik niet zo te zeggen.

eelke, jij gebruikt toch ook millers nu?? en jij merk zelf nog geen verschil?

Vrijdag 20 februari 2004

Ik heb wel eens Millers Transverse M erin gehad. Ik heb niet bewust verschil gemerkt, maar dat zegt niet zo veel, want ik heb toen geen olieverbruik bijgehouden ofzo.

Ik denk dat je minerale olie en half syntetisch best kunt mengen, maar dan wel alleen maar als je doet bijvullen, je weet wel, half litertje of zo, maar ik denk niet dat je een paar liter van de ene en een paar liter van de andere moet hebben, dan mis je ook de werking van of de dikkere of de dunnere olie. Maar pin me er niet op vast want zeker weet ik het ook niet. Maar mij lijkt logisch dat een beetje olie bijvullen geen kwaad kan (gewoon geen synthetische olie gebruiken).
Dus... Als je de werking van andere olie wilt testen (ik zou niet weten hoe trouwens) dan kun je natuurlijk het beste alles eruit laten lopen en bijvullen met nieuwe. Kan sowieso geen kwaad :D

Succes met aftappen en bijvullen enzo (gaat het makkelijkste als de motor op bedijfstemp. is, want dan is de olie wat dunner/ warmer en loopt het er allemaal makkelijker uit).
O:)

Vrijdag 20 februari 2004

Ja, maar dan brand je wel je klauwen aan alles wat je aanraakt, en mocht je olie op je handen krijgen dan krijg je van die fijne blaren (denk ik, te oordelen naar hoe warm het allemaal is, gelukkig geen ervaring mee).

you got a point there eelke :) ik denk dat ik misschien een rondje om de kerk moet rijden en dan gelijk aftappen.. want anders krijg je olie van 90 graden over je handen heen...

Eelke schreef:
...dan krijg je van die fijne blaren (denk ik, te oordelen naar hoe warm het allemaal is, gelukkig geen ervaring mee).



Daar moet je Richard voor hebben... (sorry ries, kon't niet laten) ;) :P

Maarre... ik ben een paar keer heen en weer geswitched tussen halfsysntheet en mineraal en dat levert bij mij geen problemen op. De 20W50 aanvullen met de van de winter overgbleven halfsyntheet lijkt prima te gaan.

Als je zeker wilt weten dat het elkaar niet bijt, gewoon verversen inderdaad. is altijd goed.

Wim
Vrijdag 20 februari 2004

Eelke schreef:
Aan de speciale Miller olie zijn kennelijk speciale dopes toegevoegd die de olie beter bestand maken tegen het malen van de tandwielen van de bak (dat sloopt de lange olie-molecuelen, waardoor de olie op den duur zijn smerende werking verliest). Of dat ook echt werkt durf ik niet zo te zeggen.



Van de eigenaar van het motorrevisiebedrijf heb ik gehoord dat dat soort oliën een beetje onzin zijn. Het ging daarbij wel met name om de versies voor klassiekers, de zogenaamde 'Classic' range van bijvoorbeeld Millers of Penrite.

Mijn persoonlijke mening over die olie: het is kwalitatief hoogwaardig spul, maar je koopt er een groot deel 'marketingbabbel' bij. Bovendien ga je m.i. door de hoge prijs vanzelf geloven dat het beter is. ;)

Het is schijnt zelfs zo te zijn dat gereviseerde motoren door hun kleinere toleranties gewoon modernere en dunnere olie (ook synthetisch) kunnen gebruiken. Tenminste, dat zou voor de MGB motor gelden, dus dan waarschijnlijk ook voor een Mini motor, omdat die toch enigzins verwant zijn.

vandaag naar die hofland geweest... en hij heeft geen millers!!! lekker stom ik er helemaal heen in rotterdam en dan heeft i het niet :(

nu heb ik duckhams gekocht 20w50 voor classic cars..

das toch ook goed?

Duckhamps is zeker een goed merk. Ik ben er even tussenuit geweest i.v.m. de carnaval hier in limboland, maar ben weer helemaal boven water.

Zelf heb ik ook deze 20W50 ==> toppertje

succes
:D

Woensdag 25 februari 2004

Wim schreef:

Van de eigenaar van het motorrevisiebedrijf heb ik gehoord dat dat soort oliën een beetje onzin zijn. Het ging daarbij wel met name om de versies voor klassiekers, de zogenaamde 'Classic' range van bijvoorbeeld Millers of Penrite.



Ik geloof er ook niet zo in, als 20W50 beter zou zijn waarom schrijven ze dan die niet gewoon voor :?. In mijn instructieboekje staat toch echt 15W40. Oke misschien dat je olieverbruik/lekkage omlaag gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat 15W40 slecht zou zijn voor je motor/versnelllingsbak.

15w40 is niet slecht voor je motor! dat zegt niemand, alleen is die millers 20w50 speciaal voor het design van mini motoren gemaakt. en idd het is beter voor oude motoren, en verminderd olie verbruik.
minder lekkage(door dikte)

en het is mineraal, en dat word aanbevolen voor mini's omdat de rubbers van de versnellingsbak niet zo goed tegen dat syntheet troep kan..

Wim
Woensdag 25 februari 2004

Nou, synthetische olie is niet per definitie troep hoor...
Het is misschien wat minder geschikt voor sommige (oude) motoren. Maar dat is een ander verhaal ;)

Ik gebruik tot nu toe altijd duckhams 15w/40 en heb geen problemen hoor! :x
Op den duur verbuikt iedere motor wel en beetje olie denk ik... ;)

Vrijdag 27 februari 2004

Vraag van JosJacobs (als je "Ander vraagje" moet opschrijven, dan is de kans groot dat het ook een "ander topicje" moet zijn ;)) gesplit.

Lemon8 schreef:
vandaag naar die hofland geweest... en hij heeft geen millers!!!


Kunnen ze toch gewoon bestellen?
Doe ik hier in Westmaas ook.

grtzz Martin

er is geen milleroil.nl......

en die vent in rotterdam deed een beetje bot toen ik het vroeg, hij gaf een beetje een te bijdehand antwoord waardoor ik dacht stik maar lekker in je olie :)

Sorry, ik heb het fout geschreven. Het moet www.millersoils.nl zijn. Op die site kan je lezen welke olie kunt gebruiken voor een oldtimer.
20W50 classic transverse M.
In Rotjeknor heb je twee dealers nl Ameco en garage Hape Hamer en in Ridderkerk zit G.A.v/d Waal en Zn.
suc6.
groetjes Mighty M

hey dankje!! ik ga meteen zoeken en halen als deze olie op is :)

Donderdag 4 maart 2004

voor die gene in amsterdam de 3 dealers in de lijst zij er mee gestopt, wegens te hoge prijzen van millers

hey remco, mail ze dan even.. dan kunnen ze die lijst bijwerken :)

Donderdag 4 maart 2004

ze verkopen officieel nog wel wat produckten van Miller maar niet alle produckten en zeker niet de olie, maar dat hun lijst niet correct is is niet mijn prob.

Zou het ook aan de dikte van mijn olie kunnen liggen dat mijn mini, nu ik er 15w50 in heb zitten, lekt uit de versnellingsbak? Zou dit over kunnen zijn als ik er 20w50 in gooi???? Al die lelijke vlekken in de garage zijn mijn ouders niet echt blij mee :(

Woensdag 23 maart 2005

Zou iets kunnen uitmaken, maar stel je er niet teveel bij voor. Om je ouders tegemoet te komen kun je natuurlijk een stukje karton eronder leggen.

Of een flesje HG olievlekken verwijderaar. Doet het altijd goed als je ergens hebt lopen smeren. Vooral fijn als de grindtegels weer eens onder de zwarte vlekken zitten :x

Goedje kost iets van 7 euro en werkt super en is volgens mij bij elke drogist op de hoek wel te krijgen.

Woensdag 23 maart 2005

Eelke schreef:
Zou iets kunnen uitmaken, maar stel je er niet teveel bij voor. Om je ouders tegemoet te komen kun je natuurlijk een stukje karton eronder leggen.




Of eens kijken waar de lekkage vandaan komt...
Bekende olie lekkage probleem punten bij een Mini zijn de schakelstang en de keerringen van de aandrijfassen...

Kijk, aan zulke tips hebben we iets! ;) Thanx

Je moet ingelogd zijn om te reageren.