heeft er iemand een foto voor me hoe de bougies zijn aangesloten op een 99hc motorvan uit een mini uit '87 met contactpunten. een foto van welke bougiedraad naar waar gaat van op de verdeler naar de bougie. thanks zou een grote hulp zijn
freaker
Hoi ik heb geen foto maar misschien kan ik je het zo vertellen:
Cilinders zijn als je VOOR de auto staat genummerd
4-3-2-1 (waarbij 1 dus het dichtst bij de radiator zit).
De onstekings volgorde is 1-3-4-2.
Aansluiting op de verdeler is.
3 uurs positie naar de 1
12 uurs positie naar de 3
9 uurs positie naar de 4
6 uurs positie naar de 2
Hoop dat het duidelijk is
Het simpelste is, zet de zuiger van de eerste cylinder (naast de radiator) in de bovenste stand. Dit kun je doen door een schroevendraaier in het bougie gat te zetten, dan kun je het voelen.
Als je nu de verdelerkap eraf haalt zie je de stand van de rotor.
Het contact gedeelte van de rotor wijst naar cylinder 1.
Dan de andere bougiekabels aansluiten volgens bovenstaande volgorde 1,3,4,2 tegen de wijzer van de klok in.
Succes.
Leon
@Leon :
Klopt gedeeltelijk, je moet er dan nog wel bij vertellen dat de streep op de krukaspoelie op de grote punt moet staan van de distributiedeksel.
(Of je haalt het kleppendeksel eraf en kijkt wanneer de 4e cilinder(de meest linkse) op tuimelen staat... dan moet nl cilinder 1 een vonk krijgen en hoort de rotor in de richting van de 1e cilinder nok te staan)
het is gelukt, de naald in da carbu zat wat los en de olie van de dashpot
[size=75:1varptol][topics samengevoegd - Crispy][/size:1varptol]
Ik heb in een onoplettende bui de verdelerkap van mijn verdeler afgehaald en de bougiekabels los gehaald alleen ben ik vergeten hoe ik ze terug moet plaatsen.
Ik weet dat de ontstekening 1-3-2-4 is maar niet welke kabel bij de verdelerkap 1 is ed.
Ik hoop dat jullie me ff op weg kunnen helpen
stom, stom, stom,
Hoi Paul,
kijk even in welke richting je rotor staat, als het goed is ongeveer 2 uur,
dat is dan 1.
succes
ps zuiger 1 is aan de kant van de waterpomp en rotor gaat linksom
verder kun je zoeken met de zoekfunktie op onstekingsvolgorde
Zet het streepje op de polie van de krukas gelijk met het kammetje, dat is het ontstekings punt van de eerste cilinder.
Haal nu de verdelerkap eraf en kijk waar de rotor naar toe wijst dat is cilinder nummer 1 (aan de kant van de radiator). De rest is dan 3,4,2 (let op) tegen de wijzers van de klok in.
Succes
Leon
paul engel schreef: Ik weet dat de ontstekening 1-3-2-4 is
Let op!! de volgorde is 1-3-4-2. Als je de rotor gezet hebt zoals Leon al aangeeft, dan zou de aansluiting van nr1 bijna bovenop de rotor moeten staan.
de volgorde is 1-3-4-2.
scherp gezien, vaak gedaan dus hahaha
Idd vaak gedaan. Daarnaast ook telkens op het werk een fout gemaakt. Ik zit telkens in de war met een projectnummer.
(b)engeltje schreef: Idd vaak gedaan. Daarnaast ook telkens op het werk een fout gemaakt. Ik zit telkens in de war met een projectnummer.
Oplossing; 5-cijferige projectnummers (en ook niet die huidige 9-cijferige opvolgende )
Groet ron
Paul, eigenlijk maak je 2 beginners fouten, want je hebt denk ik ook de zoekfunctie niet gebruikt...
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
hoi,
heeft er iemand een foto voor me hoe de bougies zijn aangesloten op een 99hc motorvan uit een mini uit '87 met contactpunten. een foto van welke bougiedraad naar waar gaat van op de verdeler naar de bougie. thanks zou een grote hulp zijn
freaker
Hoi ik heb geen foto maar misschien kan ik je het zo vertellen:

Cilinders zijn als je VOOR de auto staat genummerd
4-3-2-1 (waarbij 1 dus het dichtst bij de radiator zit).
De onstekings volgorde is 1-3-4-2.
Aansluiting op de verdeler is.
3 uurs positie naar de 1
12 uurs positie naar de 3
9 uurs positie naar de 4
6 uurs positie naar de 2
Hoop dat het duidelijk is
Het simpelste is, zet de zuiger van de eerste cylinder (naast de radiator) in de bovenste stand. Dit kun je doen door een schroevendraaier in het bougie gat te zetten, dan kun je het voelen.
Als je nu de verdelerkap eraf haalt zie je de stand van de rotor.
Het contact gedeelte van de rotor wijst naar cylinder 1.
Dan de andere bougiekabels aansluiten volgens bovenstaande volgorde 1,3,4,2 tegen de wijzer van de klok in.
Succes.
Leon
@Leon :
Klopt gedeeltelijk, je moet er dan nog wel bij vertellen dat de streep op de krukaspoelie op de grote punt moet staan van de distributiedeksel.
(Of je haalt het kleppendeksel eraf en kijkt wanneer de 4e cilinder(de meest linkse) op tuimelen staat... dan moet nl cilinder 1 een vonk krijgen en hoort de rotor in de richting van de 1e cilinder nok te staan)
het is gelukt, de naald in da carbu zat wat los en de olie van de dashpot
[size=75:2ffc4aoh][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ffc4aoh]
Hallo allemaal,
Ik zoek een tekening hoe de bougiekabels van de bougies naar de verdelerkap moeten zitten.
Het is voor een mini 1000 uit 1990.
Alvast bedankt,
Groetjes Caroline
Tekening is niet altijd hetzelfde ben ik bang. Ligt een beetje hoe eea gemonteerd is...
Heb je hier niet genoeg aan:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... s+volgorde
Succes!
Ik heb je topic aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
, thanks voor de link
Misschien de volgende keer de zoekfunctie eens proberen?
Purrelaar
Crispy schreef:
, thanks voor de link
Ik heb je topic aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
Misschien de volgende keer de zoekfunctie eens proberen?
Purrelaar
Als het daar wat had kunnen vinden, had ik deze vraag niet gesteld...
Maar ik kijk wel even verder...
voor de liefhebbers van plaatjes:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... reordr.gif
FWIW,
Theo van den Bogaard
Bedankt voor het plaatje.
Groetjes Caroline
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... lgord4.jpg
met dank aan MetroDriver voor de toevoeging.
groetjes,
Theo van den Bogaard
[size=75:1varptol][topics samengevoegd - Crispy][/size:1varptol]

Ik heb in een onoplettende bui de verdelerkap van mijn verdeler afgehaald en de bougiekabels los gehaald alleen ben ik vergeten hoe ik ze terug moet plaatsen.
Ik weet dat de ontstekening 1-3-2-4 is maar niet welke kabel bij de verdelerkap 1 is ed.
Ik hoop dat jullie me ff op weg kunnen helpen
stom, stom, stom,
Hoi Paul,
kijk even in welke richting je rotor staat, als het goed is ongeveer 2 uur,
dat is dan 1.
succes
ps zuiger 1 is aan de kant van de waterpomp en rotor gaat linksom
verder kun je zoeken met de zoekfunktie op onstekingsvolgorde
Zet het streepje op de polie van de krukas gelijk met het kammetje, dat is het ontstekings punt van de eerste cilinder.
Haal nu de verdelerkap eraf en kijk waar de rotor naar toe wijst dat is cilinder nummer 1 (aan de kant van de radiator). De rest is dan 3,4,2 (let op) tegen de wijzers van de klok in.
Succes
Leon
paul engel schreef:
Ik weet dat de ontstekening 1-3-2-4 is
Let op!! de volgorde is 1-3-4-2. Als je de rotor gezet hebt zoals Leon al aangeeft, dan zou de aansluiting van nr1 bijna bovenop de rotor moeten staan.
de volgorde is 1-3-4-2.
scherp gezien, vaak gedaan dus hahaha
Idd vaak gedaan. Daarnaast ook telkens op het werk een fout gemaakt. Ik zit telkens in de war met een projectnummer.
(b)engeltje schreef:
)
Idd vaak gedaan. Daarnaast ook telkens op het werk een fout gemaakt. Ik zit telkens in de war met een projectnummer.
Oplossing; 5-cijferige projectnummers (en ook niet die huidige 9-cijferige opvolgende
Groet ron
Paul, eigenlijk maak je 2 beginners fouten, want je hebt denk ik ook de zoekfunctie niet gebruikt...
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
Theo van den Bogaard schreef:
voor de liefhebbers van plaatjes:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... reordr.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
FWIW,
Theo van den Bogaard
De link is niet meer actief. Kan deze nogmaals geupload worden? of misschien dat deze anders naar joeybouwman@hotmail.com kan mailen
http://www.infomininl.org/imj3/
inhoud van die site is verplaatst naar bovenstaande link
plaatje ontbreekt daar (nog)
[inmiddels hersteld: http://www.infomininl.org/iui/manual/fireordr.gif ]
wel hier alvast te vinden:
http://www.reizendemoke.be/techniek/man ... reordr.gif
groetjes,
Theo van den Bogaard
Je moet ingelogd zijn om te reageren.