rubberen veerelement

RE: rubberen veerelement

ahh ok dank jullie wel!

Dan zal ik maar even gaan sparen en moeten kijken naar de vering.
Inderdaad hi-lo's achter en de vering voor nakijken en aanpassen.

Groetjes,
Ronny

RE: rubberen veerelement

Is dit een goede schema van de mini-ophanging?
wat zijn hierin de cupjes, veerbollen en trompetten?
LINK NAAR GROTE PLAATJE

even een gokje van mij:
no. 10 veerbol?
no.11 trompet?
no.12 cupje?



Groetjes,
Ronny

RE: rubberen veerelement

Veerbol en trompet kloppen (33 is trompet voor de achterzijde)
12 is de knuckel-joint (kogelgewricht)

een onderdeel daarvan is het cupje wat vaak uitgesleten is. Je kan het losse cupje vervangen of meteen de complete joint, beide zijn verkrijgbaar voor niet al te gekke bedragen

RE: rubberen veerelement

dank je wel Crispy, nou is het me al een stuk duidelijker geworden :D

RE: rubberen veerelement

[size=75:2762c7xo][topics samengevoegd - Crispy][/size:2762c7xo]
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. :(

Hoe hoog zijn nieuwe veerbollen??

RE: rubberen veerelement

Ik heb een nieuwe liggen die ik nog moet monteren, als ik er aan denk ga ik hem even opmeten voor je (even tussen () hij is voor een clubman estate :x )

RE: rubberen veerelement

Dank je Vlassie, alle verhalen gaan over
ingezakte veerbollen.
Maar wat is ingezakt?
Mijn CE staat van voren ook wat laag,
misschien moeten daar t.z.t. ook andere onder

RE: rubberen veerelement

Wij zijn bezig met restauratie en hebben de oude bollen er weer onder gezet maar staat nu ontzettend scheef (achteraf jaren met lekke band gestaan en moeilijk). Inzakken gebeurt met de tijd bijv. als er altijd maar 1 persoon inzit. Tussen voor en achter zou ik me er persoonlijk niet echt aan kunnen storen maar bij ons is het links en rechts en heeeeeel storend dus vandaar dat er toch nieuwe bollen in gaan.

RE: rubberen veerelement

8.8 of 8.9 cm

RE: rubberen veerelement

CE Jan, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen. Als het niet in een topic te vinden is mag je de vraag best in zo'n topic stellen, als het een aanvullende vraag is. Dan blijft de informatie beter bijelkaar

RE: rubberen veerelement

Vanmiddag even opgemeten en kwam op 91mm. Dit is wel een losse nieuwe veerbol, indien gemonteerd zal hij wel wat kleiner worden.

RE: rubberen veerelement

Ik heb ook een losse nieuwe gemeten, maar goed, met 9 cm zit je dus goed........

RE: rubberen veerelement

Dank jullie wel. :)

default

RE: rubberen veerelement

ik heb mijn gehele voor subframe uit elkaar liggen en ben van plan deze binnen weer op te bouwen. Hoe krijg ik de veerbollen weer goed in de torens van mijn subframe?

RE: rubberen veerelement

hallo Paul,

dit is eigenlijk gewoon een kwestie van erin drukken.. ff de goede hoek bepalen. vervolgens kan je dan de trompet en bovenste draagarm monteren

Jaapio

RE: rubberen veerelement

Rubbere eindstop op het frame weg, dan kan de arm vergenoeg naar beneden en dan kan de veerbol, incl. trompet, met (nieuw) kogel gemonteerd worden.

RE: rubberen veerelement

met nieuwe veerbollen zou dat lastig kunnen zijn, in dat geval moet je een veerbolcompressor gebruiken

default

RE: rubberen veerelement

ik heb gegrepen dat je zo veerbol compressor zelf kan maken. hoe moet dit en hoe werkt het?

RE: rubberen veerelement

Ik heb toevallig net een zelf gemaakt. Neem een draadeinde van M14, twee grote carresorieringen en drie moeren. Als tussenstuk heb ik een pijpsleutel gebruikt. Je kunt ook een stalen pijpje nemen als het maar sterk genoeg is. Draadeinde op maat maken (in ieder geval lang genoeg) dan eerst een ring vervolgen de pijpsleutel ertussen en dan weer een ring. Moer op de ring waarmee je de veerbol gaat intrekken. Aan het uiteinde van de draad twee moeren tegen elkaar in draaien zodat je het draadeinde kan vasthouden tijdens het intrekken van de veerbol.

Bij de ijzerwarenhandel was ik totaal een euro of 8 kwijt. Erg simpel maar werkt super.

RE: rubberen veerelement

Owja, Crispy, je hebt gelijk, even vergeten te vermelden (klein detail :x )

Tip: zoek een M14 draad van gehard staal, komt aardig wat kracht op te staan.

Weet zeker dat het M14 is(uit het hoofd was de wisseling van de wacht in '76), bij oudjes is het engelse draad. Dit zal hier niet van toepassing zijn maar soms wel bij het loshalen.

Suc7

RE: rubberen veerelement

zie voor een discussie over het maken van de veerbolcompressor dit topic:
viewtopic.php?p=71151#p71151

default

RE: rubberen veerelement

[size=85:10rgixf8][Topics samengevoegt - Demelza][/size:10rgixf8]

Ik ga toch deze vraag stellen want heb zojuist alles doorgelezen onder "veerbollen" maar geraak er niet wijzer uit
Nu heb ik gemerkt door andere kogelgewrichten te steken op de stuurarm dat één van de twee veerbollen (voorkant,subframe) loszit is dit normaal? moet deze niet ingedraaid worden ? maar waar aan de subframe bout?
grt

RE: rubberen veerelement

Voorste bollen weet ik niet zeker (zover ben ik nog niet), maar volgens mij zitten de bollen gewoon los, niet gebout. Achter zitten ze iig gewoon los.

Ze gaan je trouwens verzoeken vragen in bestaande topic met hetzelfde onderwerp te stellen...

RE: rubberen veerelement

je hebt gelijk juice, zowel voor als achter zitten ze niet vast..

Zodra onderwerp "veerbolen" is kan je je vraag gewoon in dat topic stellen.. op die manier blijft alle informatie (onafhankelijk van welke vraag mbt het onderwerp) omtrent veerbollen bij elkaar

Jaapio

RE: rubberen veerelement

Demelza schreef:
Topics samengevoegd. Jaapio, bedankt voor de melding!



Kon mooi gebruik maken van meld dit ;)

ideaal ;)

Jaapio