Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik weet niet of ze al genoemd zijn maar de wellers passen er bij mij prima op!
Is dan met mk2 klauwen.
Ik heb ook nog een set ats 5j liggen ik kan even kijken van de week of die ook willen passen!
Mocht je het willen weten moet je het even zeggen!

Groetjes roelof

Ik heb in het proefstadium 10 x 5 inch ATS gepast en dat was geen probleem. 10 x 6 ATS moet je volgens mij uitkijken dat ze spatbordrand niet raken (afhankelijk van je autohoogte).

Als het pedaal niet gewoon hard is en je hebt er behoorlijk geld voor betaald, zou ik gewoon teruggaan naar de garage.

Alles is goed qua hardheid...het was denk ik gewoon het inremmen en dat ik voorzichtig was...vandaag even een flink stuk gereden en ze remmen lekker. Nou die ATS ga ik denk gewoon maar halen, we zien wel of het pas anders heb ik wel een mini waar het iig op kan :D

6j ATS :? Heb ik nog nooit van gehoord....Als ze inderdaad 6j zijn dan zijn ze vreselijk zeldzaam :)

Dennis

Woensdag 12 december 2007

Zoals reeds gemeld, ga ik me ook wagen aan de Fiesta-conversie.
Omdat de laaste pagina's van dit topic specifiek over de Fiesta-conversie gaat, plak ik mijn verhaal hier maar achter!

Ik heb al een en ander geregeld:

Fiesta MK1 remklauwen
Revisie setje voor de klauwen met nieuwe remblokken
en de Metro flensen.

alleen nog de schijven en de remslangen moet ik nog zien te regelen en dan kan ik ook aan de slag.
Ik zal in de loop van de tijd wel met vragen komen, maar dat komt t.z.t. wel.

1e vraag:
Hoe maak je die oude roestige klauwen het beste schoon? licht stralen? nachtje in een bak met remmenreiniger?

De bedoeling is overigens dat ze op de Mini van Carlien komen :P

Omdat ik ook 10" wil blijven rijden (eerst maar eens rijdend krijgen :x ) en in de toekomst ook wil overstappen op betere remmen ga ik dit topic goed volgen. Hopelijk ga je veel foto's maken, wat dat legt allemaal net ff wat makkelijker uit.

Past deze conversie trouwens over 5x10 dunlop velgjes of over verbrede stalen velgen van 5x10?

Donderdag 13 december 2007

jah dat topic heb ik gezien, staan 2 dode links in, en 1 link naar een plaatje ;)

Verder niks, ook geeen foto's van jou :?

Maar goed, dat topic gaat er speciaal over, dus ik ga daar verder ;)

Is het mogelijk om op je standaard gereviseerde remklauwen van een 7.5 inch schijfremmen systeem, 7.5 inch geventileerde schijfremmen te zetten?

Ik hoor graag jullie reacties

Gaat niet, de klauw heeft niet genoeg ruimte voor de dikkere geventileerde schijf.

Dennis

helder, dus als ik gevetileerde schijfremmen wil moet ik ook nieuwe remklauwen kopen

bedankt voor je reactie

Zijn er tussen jullie ook mensen die ervaring hebben met het verschil tussen 8.4" en 7.5" schijven? Heb eens wat door de pagina's heen gebladerd maar kon er niet echt een duidelijk antwoord op vinden.

Ik heb van beide een set liggen en zit een beetje te dubben welke te gaan gebruiken. 7.5" zou goed moeten remmen maar ik heb er zelf geen ervaring mee kun je dit vergelijken met 8.4" schijven en klauwen of remt dit als nog slechter?

Mocht ik gaan voor 7.5" komt de mini uiteraard op 10" velgen te staan anders gewoon op 12"

Groetjes.

Richard.

ik denk niet dat je het in dagelijks gebruik merkt ..

"Larger rotors provide greater stopping power by virtue of a longer moment arm for the calliper to act on"

ik heb zelf 7.9 geventileerd omdat ik 10" wielen wil .. maar de standaard stalen 10" wielen passen niet :)" title="Evil" /> dus rij ik nog op 12"

FWIW,
Theo van den Bogaard

Maar daar gebruik je zeker geen standaard Cooper S klauwen bij ofwel?

Ik vraag me een beetje af of je met die kleine klauwtjes je niet het licht uit de ogen moet trappen om af te remmen.

Valt reuze mee met een S set-up..
Doe er een bekrachtiger bij en je remt even goed als 8.4 set-up met bekrachtiger..
Zelf een tijd met S set-up ZONDER bekrachtiger gereden als dagelijks gebruiksauto,maar is geen probleem..

Rijd nu ook een tijdje met S-setup zonder bekrachtiger, rijdt prima :)

Moet wel wat harder trappen als ik noodstop oid moet doen, maar verder vind ik het wel prettig rijden.

Gaan we ze gewoon proberen. 8)

Bedankt voor de reactie's!

Hoi,

Ik heb een mini van 1975. Er zitten nog trommelremmen op en dat werkt eigenlijk best goed. Ik mis alleen een rembekrachtiging. Is het mogelijk om rembekrachtiging aan te brengen bij trommelremmen? zo ja, Heeft er iemand ervaring met het aanbregen van een rembekrachtiger bij trommelremmen.

Cor

Ik durf het bijna niet te zeggen, het lijkt wel vloeken in de kerk, maarre..

kan ik probleemloos 12 inch wielen op 7.5 (of 7.9) inch schijven zetten, als ik een rembekrachtiger heb? Sta ik dan nog stil voor het stoplicht?

Zou het ook zonder rembekrachtiger kunnen? :?

Groet
Rob, die het bijna niet durft te vragen, gezien de schaarste rondom 10 inch remmerij :x

@Rob, ja, 12 inch wielen passen makkelijk op een kleinere schijf (ik rij er ook mee .. ) je rembekrachtiger zorgt alleen voor minder pedaaldruk; zonder kan dus ook.

@Cor, ja, je kan een rembekrachtiger plaatsen bij trommelremmen, zoals hierboven gezegd, het heeft alleen effect op je pedaaldruk. (ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn setjes te koop, zoals ze op de oude Cooper S'en zaten, een zgn "remote servo")

HTH,
Theo van den Bogaard

@ Superrob

Ruilen? regel ik een goed 8.4 setje. :)" title="Evil" />

Heeft iemand hier ervaring met de immitatie cooper "s"
conversieset ? die wordt nu wel steeds goedkoper...
maar ik heb ook al vehalen gehoord van lekkende klauwen.

steeds goedkoper kan alleen maar ten koste gaan van de kwaliteit
er gaat nog steeds niets boven de orginele klauwen uit de jaren 60

zijn net zo goedkoop als een nieuwe immitatieset maar wel veel betere kwaliteit

mijn keuze zou dus simpel zijn: orgineel

Ohja, de techniek van toen is wel even anders dan die van nu... Er zal heus niks mis mee zijn. En als je toch iets goed zoekt kun je altijd voor 4 pots alu klauwen gaan, of voor Ford Fiësta remklauwen. Origineel is leuk voor je specs lijstje, maar beter dan origineel of modern origineel look alike is echt niet per definitie minder.

Ik heb een paar vragen voor de experts:

Welke klauw zo kunnen passen met 10" verbrede velgen (van 3.5 naar 4.5J)zonder verbreders? Ik heb nu 8.4 schijremmen.

En passen de Cooper S 7.5" klauwen+schijf op een Mini met 8.4 Fusee/naaf?

passen de Cooper S 7.5" klauwen+schijf op een Mini met 8.4 Fusee/naaf?
ja! fusee... naaf nee!= anders..

Welke klauw zo kunnen passen met 10" verbrede velgen (van 3.5 naar 4.5J)zonder verbreders? Ik heb nu 8.4 schijremmen..

S klauwen 7.5 inch..

10"velgen en 8.4'klauwen gaat niet..

ettore bugatti schreef:
Ik heb een paar vragen voor de experts:

Welke klauw zo kunnen passen met 10" verbrede velgen (van 3.5 naar 4.5J)zonder verbreders? Ik heb nu 8.4 schijremmen.



Zoals Clubbie ook al aan gaf:

Om met 10" velgen te kunnen rijden met schijfremmen voor heb je nodig:

- 7,5" of 7,9" remschijven
- hiervoor geschikte remklauwen

8,4" remschijven en klauwen zijn gewoon weg te groot om in een 10" velg te passen.

even op een rijtje:

7.5" met bijbehorende klauwen (en naaf) moet passen
7.9" met alu-klauwen = afhankelijk van de leverancier :)" title="Evil" />

8.4" gaat niet passen zonder verbreders (er zijn nl wel 10" wielen voor:
http://mini-mayfair.net/10/lp883copy.jpg met een idiote ET waarde)

KAD geeft zelfs nog een 7.75" schijven optie, zelfde klauw als 7.5"

HTH,
Theo van den Bogaard

I stand corrected...

Had ik ook wel verwacht van de meester in de feiten :)\\_

Bedankt voor jullie reacties!

Het was mij al duidelijk dat 8.4 niet onder 10" gaat (afgezien van Minisport velgen)

Maar dit zijn dus de opties om naar 10" zonder verbreders te gaan in mijn geval (8.4 ongeventileerd Mini)

A)Cooper S klauwen, schijven en naaf

of

B)bepaalde aftermarket 4pots met 7.9 schijven

of

C)Fiesta remklauwen, metro flensen en afgedraaide 8.4 schijven

Hoe zit het ingeval van A met de flens, kan ik dan gewoon de 8.4 flens gebruiken?

Groetjes Richard

In geval van A kan je niet gebruik maken van de 8.4 flens.

En volgens mij passen fiesta klauwen niet in standaard staal..

set voor A
is de goedkopere optie (= inclusief flenzen)

met B kan je er ook wat remkracht betreft (geventileerde schijven, minder onafgeveerd gewicht) op vooruit gaan, maar moet je goed opletten dat het onder jouw wielen past
KAD heeft daar een template voor ..
http://www.kad-uk.com/media/10vminiprofile.pdf

met optie C heb ik geen ervaring ...

HTH,
Theo van den Bogaard

ettore bugatti schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Het was mij al duidelijk dat 8.4 niet onder 10" gaat (afgezien van Minisport velgen)

Maar dit zijn dus de opties om naar 10" zonder verbreders te gaan in mijn geval (8.4 ongeventileerd Mini)

A)Cooper S klauwen, schijven en naaf

of

B)bepaalde aftermarket 4pots met 7.9 schijven

of

C)Fiesta remklauwen, metro flensen en afgedraaide 8.4 schijven

Hoe zit het ingeval van A met de flens, kan ik dan gewoon de 8.4 flens gebruiken?

Groetjes Richard




Orginele stalen velgen of verbreede stalen velgen,
gaat niet passen met de fiesta klauwen :(

Bedankt!
Hier komen we al een heel stuk verder mee.

Dus met de Fiesta setup zit je vast aan verbreders en lichtmetaal, als ik het goed begrijp?

Met verbrede stalen velgen hangt het er denk ik vanaf wat de ET waarde wordt na het verbreden, dus oftewel worden ze aan de binnenkant of aan de buitenkant verbreed. De optie A (7.5 cooper S) is breder dan de standaard trommels, ik heb nu deze setup met ATS lichtmetaal (ik meen 5J) en deze steken zo'n 45-50mm uit. Teveel voor de APK dus gaat ook alleen met verbreders.

Met brede trommels achter steken de wielen achter ongeveer even ver uit als de voorkant (ter vergelijk)

ettore bugatti schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Het was mij al duidelijk dat 8.4 niet onder 10" gaat (afgezien van Minisport velgen)



Zijn niet echt minisport velgen, maar van een japans merk. Weet niet meer zeker of het nou Work was. In ieder geval [een van de adverteerders] heeft ze op voorraad.

Zelf heb ik de fiesta etup klaar liggen. Ik wil zelf op Wellers 6j 10 inch gaan rijden. Ik heb deze velgen gepast op de fiesta setup en ze draaien mooi rond zonder aan te lopen. De remklauw heeft naar de binnenkant van de velg nog genoeg speling.

Groetjes,

Sebas

Op het 16v forum is een jongen die klauwen van een Ford Sierra met geventileerde schijven gebruikt. Deze heeft hij gecombineerd met geventileerde schijven van een Metro (zonder ze af te draaien). Het past net aan maar het past. Ik zit eraan te denken om die set-up op mijn conversie te gebruiken, omdat ik perse op 10" wil rijden, maar de Fiesta set-up waarschijnlijk niet genoeg stopkracht heeft.

Dennis

Linkje: http://www.16vminiclub.com/forums/showt ... 854&page=9

Als de helft van de remblokken over de schijven uitsteken, heb je er ook niet veel aan.
Ga je ook met splitrims rijden? (Ik denk dat metro 4-pots er ook op passen)

Ik heb trouwens Cooper S remakes klaar liggen.

Dat heb je mooi gevonden Dennis!

Zeker de moeite waard om eens naar te kijken.

Idd de remklauwen van een Ford Sierra. Maar zit er nog verschil tusssen de sierra 2.0 en sierra 2.0 klauwen voor gefentileerde schijven? Of hadden alle Sierra's gefentileerde schijven?

Metro remschijven zijn niet z moeilijk om aan te komen en de remklauwen ook niet denk ik.

Groetjes,

Sebas

Metro 4-pots passen niet binnen 10". De blokken van de Sierra blijven netjes op de schijf wat je ook op de foto's kunt zien. Een bladzijde verder heeft hij naar aanleiding van een vraag op dat forum een ander wiel gemonteerd (minilite achtig ding) en die paste ook.

Er zit inderdaad verschil in klauw tussen geventileerd en ongeventileerd. Hij heeft klauwen van een Sierra gebruikt, maar ik denk dat klauwen van een Escort ook gaan passen, omdat de opbouw en bevestigingspunten van alle oudere Ford klauwen gelijk zijn.

Dennis

Cooper S remakes.... :*

Dus als ik het goed heb klauwen afkomstig van een Sierra voorzien van gefentileerde schijven. Die moeten we dan dus gebruiken in combinatie met Metro gefentileerde schijven en Metro flensen.

Maar de metro schijven moeten dan natuurlijk wel afgedraaid worden in diameter?

of deze bestellen: http://www.minisport.com/acatalog/info_NAM6450G7.9.html

Groetjes,

Sebastiaan

Gaaf. Ik heb nog remblokken liggen in een doosje van toen ik nog een courier/escort Van had. :) Die hadden ook geventileerde schijven en idd klauwen die niet ver uitstaken. Verder wel zelfde schuif idee als de Fiesta versie. Denk dat de remleiding ook hetzelfde is? Of? Ik heb nog niet echt remproblemen met de gewone Fiesta remmen gehad overigens. d:)b

Als je minimaal 150 pk te beteugelen hebt zijn de Fiesta klauwen waarschijnlijk snel aan het einde van hun latijn, voor meer "normale" toepassingen werkt het perfect.

Dennis

Donderdag 15 oktober 2009

Weet niet meer of er verschillende Fiesta set-up's waren maar een XR2i had 110 Pk, dus als die hetzelfde zijn gebleven verwacht ik niet dat je Sierra remmen nodig hebt.

Overigens kan je de remkracht wel vergroten maar als je band oppervlak hetzelfde blijft zal je wiel alleen maar eerder gaan slippen ingeval van een noodstop waardoor je auto onbestuurbaar wordt en je een groter probleem hebt.
Je zal eerder NOG meer moeten anticiperen denk ik

Een seirra is 3x zo zwaar als een mini en een Fiesta 2x zo zwaar. Dus het gaat snel goed hoor. En met 150pk kun je ook prima niet hard rijden.

Op A032R rijden en je uitlijning goed in orde hebben is dan ook belangrijk... Maar we dwalen af.

:+)

Ik heb de klauwen van een XR2i gezien en die zijn groter dan een standaard Fiesta en de schijven zijn geventileerd, dat zal wel niet voor niets zijn. Het gaat er mij om dat er geen fading op gaat treden en dat is beter te realiseren met geventileerde schijven. XR2i klauwen zijn lastig te vinden, die van een Escort veel beter het hoeft dus niet perse een Sierra te zijn.

Dennis

Donderdag 15 oktober 2009

Blijf ik het hele remconverie gebeuren nog steeds in twijfel trekken ivm het belastbaar contactoppervlak wat de band betreft.
Kan je wel leuk geen fading willen(begrijpelijk) maar als je band slipt HEB je ook geen fading...

Ik kreeg mijn (13" weliswaar) ook aan het slippen met standaard schijven....
Snap wel dat als je aan het racen bent, je beter af bent met geventileerde schijven maar of dat een conversie van bv Metro schijfremmen naar Fiesta wel zin heeft...
Laat staan een conversie van Fiesta naar Escort/Sierra.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.