injectie mini stotterd na vervangen van vacuum leiding
mijn mini had een lek vacuum slangetje,
hierdoor liep de mini slecht en roette als zwarte piet.
vandaag het slangetje vervangen door een nwe.
hoera de mini roet niet meer en het motortje loopt niet meer beroerd.
maar de ellende begon toen ik een rondje wilde gaan rijden. als ik met het gas boven de 2500 toeren kwam , begon die in te houden (net of die geen bezine kreeg). ik heb toen de ecu ge-reset.
het probleem is nu deels verholpen , dat alleen nu in de 4e versnelling kom ik niet boven die 2500 toeren en me snelheid loopt niet op. als ik dan ineens gas dieper intrap gaat ie inhouden en wil afslaan.
wie weet wat ik moet doen??
ik ben niks vergeten aan te sluiten en alleen het vacuum slangetje is vervangen
Is het een SPI?
Zo ja, dan heb je twee vacuumslangetjes; een rode die loopt van het luchtfilterhuis naar de achterkant van je inlaatspruitstuk en een zwarte die loopt vanaf een zwarte doosje ( ben even de naam kwijt) naar het inlaatspruistuk.
Ik heb hetzelfde euvel een keer gehad en toen bleek dat ik de zwarte niet goed achterop het inlaatspruitstuk had zitten.......
ja , het gaat over een spi
de vacuum slangetjes heb ik inmiddels allemaal gecontroleerd en degene van de ecu naar het "zwarte kastje" was kapot. die heb ik dus vervangen.
het roken en onregelmatig lopen is daardoor verholpen, maar zodra ik ga rijden gaat ie inhouden.
de ecu is ook al ge-reset.
dus aan de vacuum kan het niet meer liggen
Heb je verder geen andere slangen geraakt of aan gefrommeld? En als ie stationair draait, kun je dan met een trap op het gas wel boven de 2500 toeren uitkomen??
ik heb alles al gecheckt en dubbel gecheckt,
stationair lukt het wel, ook in de 1/3e versnelling kom ik er ook boven, wat voor het resetten niet lukte
Heb je stekkers los gehad?
Als je deze terug gestoken hebt kan het zijn dat de verbindingen in de stekker los zijn gegaan waardoor er een los contact ontstaat.
Niet direct een SPI probleem, ik heb het zelf ook gehad bij de MPI.
ik heb inderdaad de stekkers onder de ecu los gehaald om het vacuumslangetje te kunnen vervangen,
maar die zit er nu weer goed op ,zal deze wel even nakijken. verder heb ik de stekker onder het luchtfilterhuis los gehad , zal deze ook even nakijken. heb ze al wel paar keer los gehaald en vast gezet maar volgens mij zitten ze wel goed.
het lijkt of ze vast zitten omdat je niet ziet wat er IN de stekker gebeurd.
trek anders even aan de kabeltjes. Als ze echt loszitten komen ze er wel uit.
[size=85:2ebwbd1o][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ebwbd1o]
hallo, ik heb een miniproject gekocht en daar blijkt het eea niet goed aangesloten, waarschijnlijk ook de vacuum slangetjes
het blok loopt nu onrustig en als je gas geeft hou hij in en hoor je een plof in het lucht filter
tevens als je aan de oliepijlstok ruikt, ruikt deze naar benzine
nu is de ecu computer rechtstreeks aangesloten op lucht filter maar volgens mij met dat via het zwarte kastje alleen weet ik niet op de linker (groen) of recht (zwart). vanaf dat zwarte kastje moet er 1 naar het inlaatspruitstuk en 1 van spruitstuk naar het lucht filter, alleen welke moet van het kleine zwarte kastje naar de linker of rechter aansluiting (als je voor de auto staat) van het spruitstuk en welke kant moet naar het luchtfilter?
wie o wie kan mij helpen?
gr
mark
Ik heb je vraag toegevoegd aan een ander topic waar het aansluiten van deze slangetjes ter sprake komt. Lees het eens door.
Voor benzine in het carter vond ik dit topic: viewtopic.php?p=381352#p381352
Graag verder in dat (of een ander topic gevonden met de zoekfunctie) verder over benzine in het carter
Zo uit m'n hoofd (als je voor de auto staat) moet de linker aansluiting van het spruitstuk naar de rechter aansluiting op het zwarte kastje (dacht dat deze wit was) de linker aansluiting gaat naar de ECU (groen).
De rechter aansluiting van het spruitstuk gaat naar het het luchtfilterhuis (rood). En deze wordt op het luchtfilterhuis doorgelust met nog een vacumslangetje naar nog ding in het filterhuis (geel).
Dit betreft trouwens een SPI! Heb thuis foto's van oa de slangetjes, dus als je er niet uit komt kan ik die nog wel sturen of nog even bij m'n eigen kijken.
Suc7
Edit: even de kleuren aangepast om misverstanden te voorkomen
hoi vlassie, bij mij gaat de groene nu vanaf het zwarte kastje naar de ecu, kan het ook zijn dat dit kastje verkeerd om zit
als je wil mag je me wel foto's mailen
alvast bedankt
gr
mark
heb je er na het vervangen van het slangetje alweer rond de
20 kilometer mee gereden.
want het wil wel dat de computer zich weer opnieuw moet
instellen dat doet hij zelf maar et duurt wel even
groete
Sorry, de kleuren combies waren uit het hoofd niet wat het hoort te zijn, maar hier foto's ter verduidelijking:
Hier zie je het rode slangetje van de rechter vacuum aansluiting van spruitstuk (als je voor de auto staat), en de gele doorlus.
Hier het kastje met de witte leiding naar de linker aansluiting (als je voor de auto staat), en de groene gaat naar de ECU.
Hier zie je dat het kastje ook een groen pootje heeft, deze gaat uiteraard naar de ECU.
Aansluiting links/recht achter op inlaat
Groene aansluiting op ECU, andere uiteinde dat in t kastje moet heb ik tussen m'n vingers.
Suc7
thks voor de duidelijk foto's, zit dat nu inmiddels zoals het hoort alleen de motor loopt nog steeds beroerd
ik rij er niet mee maar stationair loopt hij wel maar als ik gas geef valt hij weg
als ik de kleppendeksel verwijder ziet ik geen olie stromen??
verder de compressie gemeten, deze waren allemaal 11
misschien lamdazonde?
ook heb ik de accupolen eraf gehaald om de ecu te resetten
we gaan dus maar weer verder zoeken ....het was een project van iemand anders en ben nu druk bezig wat er niet goed aangesloten zit etc.
als je tips hebt hoor ik het graag
gr
mark
De dikke vacuum leiding van t spruitstuk naar de rem bekrachtiger, deze wil bij de aansluiting van de bekrachtiger nog wel eens lekken en dan heb je ook een vacuum lek.
Je moet wel wat olie boven in je deksel krijgen maar geen hele stromen.
als ik bovenin kijk is het een beetje vettig maar niet echt nat van de olie, maar dat is dus wel goed?
Hoe vettig het is is ook afhankelijk hoelaang geleden hij gedraait heeft, maar tijdens het draaien/lopen van de motor moet er olie boven in komen (kun je zien door de dop er af te halen). Is trouwens bij stationair niet heel veel.
Verder olie die naar benzine ruikt, dat ken ik niet, misschien oude olie en in de loop der tijd wat benzine langs de zuigerveren naar onder gelopen?
Weet niet wat er allemaal gebeurd is met de auto, maar zit het inlaatspruitstuk goed op de kop? Deze wordt gecentreerd met behulp van 2 ringen. Als het spruitstuk niet goed zit kan hij ook hier valse lucht aanzuigen.
Volgens mij hebben we nu redelijk het hele vacuum gedeelte gehad, misschien kun je hem bij iemand uitlaten lezen, het kan een sensor zijn die bij hogere toeren het niet meer bij kan benen maar weet ook niet of dit bij uitlezen er uit komt, geen ervaring met mini uitlezen.
bedankt voor de info
is het makkelijk te checken of het spruitstuk lek is en wat is de makkelijkste manier om deze te verwijderen?
Ik denk inderdaad de Lamda-Sonde! Maar uitlezen bied meestal de oplossing...
minibody schreef: bedankt voor de info
is het makkelijk te checken of het spruitstuk lek is en wat is de makkelijkste manier om deze te verwijderen?
Dit is natuurlijk alleen van toepassing als het spruitstuk er af is geweest. En het is niet het spruitstuk zelf dat 'lek' is maar de aansluiting met de kop. Het is te chekken door wat kruipolie tijdens het stotteren achter op de kop te spuiten bij de aansluiting van het spruitstuk. Dit dicht dan heel even af waardoor de motor even goed gaat lopen (indien hier een lek zit).
Spruitstuk er afhalen doe je niet even in 5 min .
Maar ook ik denk dat het verstandig is om het uit te laten lezen.
Ik weet niet waar je woont maar je mag altijd bij mij langs komen om hem uit te laten lezen.!
hoi dree cool, ik kan niet met de mini rijden, heb je alleen aan de ecu genoeg of woon je in de buurt van deventer?
gr
mark
Nee hij leest het complete systeem uit! (de hele auto moet dus aanwezig zijn) Enne ik woon in Nederweert en dat ligt dicht bij Weert.
Nee hij leest het complete systeem uit! (de hele auto moet dus aanwezig zijn) Enne ik woon in Nederweert en dat ligt dicht bij Weert.
jammer, kan er niet mee rijden, is geschorst, misschien kom je een keer in de buurt van deventer
er zit overigens geen obd2 stekker in maar een ronde, heb je daar de aansluiting voor het uitlezen voor?
gr
mark
Yep ik heb een apparaat om minikes van 1992 t/m 2000 uit te lezen!
hoi kom je nog in de buurt van deventer?
gr
mark
nee helaas!
Het loshalen van de accupool heeft weinig resultaat voor wat betreft het resetten van de ECU. Het enige wat daarmee gebeurt is dat de aangeleerde waarden worden gereset. Eventuele opgeslagen defectcodes worden daarmee *NIET* gewist. Zelfs al leg je de ECU een jaar op de zolder blijven de defectcodes opgeslagen.
De enige remedie hiertegen is het laten uitlezen en vervokgens resetten van je ECU met een daarvoor geschikt aparaat.
Ik ben eventueel in het bezit van zo'n apparaat, maar ik heb begrepen dat ik niet de enige ben.
hoi erik, ik woon in deventer, heb je alleen aan de ecu genoeg aangezien ik het blok nu uit de mini gehaald heb
gr
mark
Nouja, uitlezen kan uiteraard alleen als de ECU in de Mini gemonteerd zit, maar ik heb nog wel een SPI staan waarmee ik 't apparaat zou kunnen uitwisselen, alleen ben ik bezig om daarvan de kabelboom te vervangen.
Als er bij jou een probleem met een sensor is, zal ik die fout kunnen uitlezen en resetten, maar als je dat probleem niet hetbt opgelost als het blok er weer ingaat, komt de fout net zo hard weer terug.
Wat je zou kunnen doen is je ECU naar mij opsturen, dan kan ik 'm uitlezen in een andere SPI, en jou de foutcodes doorgeven, zodat je weet welke sensoren je moet controleren/vervangen. Ik zou 'm dan weer mee kunnen nemen naar de Clubdag in April, of 'm weer opsturen naar je.
Maar nogmaals, het beste zou zijn om 'm uit te lezen en te resetten in je eigen Mini, dan kan ik daarna testen of er een fout opnieuw inkomt, zodat je weet waar je de storing moet zoeken.
Ik hoor wel van je.
Erik
Er zijn dacht ik 2 types computers voor de SPI en dan zou het uitwisselen wel eens niet kunnen gaan ivm aansluit stekkers. Weet dit niet zeker, maar wil het alleen even aankaarten dat je hier even op let alvorens opsturen, enz. Beste is idd uitlezen in de eigen auto, kun je meteen zien of er een storing terug komt waar je anders misschien geen weet van hebt.
Gewoon de auto op een trailer gooien lijkt em dan de beste optie
Joostgijzel schreef: Gewoon de auto op een trailer gooien lijkt em dan de beste optie
Eerst blok weer in de auto, dat lijkt mij de beste
hoi bart, blok is er uit bij mij, heb naast mijn eigen ecu ook een andere gekocht + kabelboom
ik ben de afgelopen 3 maanden fulltime bezig geweest om de mini op te knappen,
alleen nou start hij niet meer
het probleem zit in de brandstoftoevoer, de benzine komt tot aan de injector.
kan het zijn dat hij geen vacuim krijgt of iest dergelijks of verstopt zit door vuil? (heb spruitstuk er namelijk uit gehad.)
voor de duidelijkheid: ">
alvast bedankt
rene
Als je de auto op contact zet hoor je de brandstofpomp dan wel inschakelen?
Mijn mini stotterde ook vreselijk. Alles vervangen en toch deed hij het nog. Bleek dat de computer kapot was en een verkeerd signaal gaf. Die van mij is ook 2x verzopen toen hij langer stil stond voor stoplicht. Misschien is dat het?
Spuit de injector wel als je er rechtstreeks 12v opzet?
Dan geeft de ECU geen aanstuursignaal.
Heb je ook vonk?
@finneganslad: een finneganslad van de band?
ettore bugatti schreef: Spuit de injector wel als je er rechtstreeks 12v opzet?
Dan geeft de ECU geen aanstuursignaal.
Bij mijn weten stuurt de ECU de injector aan met 5V, dus 12V erop zetten lijkt mij niet verstandig.
Je kunt beter een proeflampje oid aansluiten op de stekker van de injector, en iemand laten starten om te zien of de injector wordt aangestuurd door de ECU. Ik heb daar zelfs speciale (LED-) lampjes voor.
Zelfs als de injector niet wordt aangestuurd door de ECU, wil dat nog niet zeggen dat de ECU kapot zijn zijn, de ECU stuurt de ontsteking en injector immers pas aan als alle andere, ingaande signalen kloppen.
Als je de auto op contact zet hoor je de brandstofpomp dan wel inschakelen?
ja, die hoor ik inderdaad aanslaan, als je de slang erraf haalt geeft hij ook meer dan genoeg brandstof.
Heb je ook vonk?
vonken doet hij ook, en hij krijgt idd 5V, gemeten met multimeter en een slechte accu...
het lijkt errop dat de naald in de injector vast zit, vuil of oid. t rare is dat hij maar 2 maanden heeft stilgestaan.
weet iemand hoe ik kan zien wat er mis is met die naald? of hoeveel hij moet kunnen bewegen?
gr rene
Het schijnt dat huidige benzine erg gaat gummen en dus een beperkte houdbaarheid heeft.
Ik zou hem even laten reiningen.
Of zelf met remmenreininger en een ultrasoonkitje aan de gang gaan.
weet iemand wat deze rode slang naar toe loopt?
ik heb die namelijk niet
gr rene
Rene-mini schreef: het lijkt errop dat de naald in de injector vast zit, vuil of oid. t rare is dat hij maar 2 maanden heeft stilgestaan.
weet iemand hoe ik kan zien wat er mis is met die naald? of hoeveel hij moet kunnen bewegen?
gr rene
Met mijn uitleesapparaat kan ik de injector afzonderlijk aansturen. Ik heb ook een LED-lampje wat op de stekker van de injector past, en waarmee je dus op datzelfde moment kunt zien of de injector wordt aangestuurd door de ECU.
Als je iemand anders laat starten, zou je de injector moeten voelen tikken. Uiteraard kan de injector defect zijn of vast zitten, maar bij mijn weten komt dat zelden voor. Eventueel heb ik ook nog een andere injector liggen om te testen.
Het zou ook kunnen dat de drukregelklep defect is en de brandstof dus niet eens de injector bereikt.
Een vann de 2 slangetjes loopt naar de "fuel trap", een klein zwart doosje tegen het schutbord, en de andere loopt naar de klep die op de aanzuigbuis van het luchtfilter zit. Mocht je een sport-luchtfilter hebben, is die laatste dus overbodig.
dat zou eventueel een goede optie zijn om het te kunnen controleren, mocht ik het niet kunnen vinden.(bedankt!)
ik heb vandaag de injector even aan de 5v gehangen en hij klikt wel, wel moet ik zeggen dat ''naald'' maar een paar 0.1/0.2 mm beweegt, (moet dit meer zijn?)
ik ben al flink aan het testen geweest, pomp levert genoeg druk, de stekker levert 5v, de injector schakelt ook op 5v maar hij spuit nog steeds geen benzine in de carburateur. Wél ligt er benzine op de injector als ik de dop losdraai, en de filter lijkt zuiver. als ik direct benzine in de carburateur gooi start hij onmiddelijk...
hoe kan ik controlen of de drukregelklep in orde is?
alvast bedankt!
rene
Rene-mini schreef:
weet iemand wat deze rode slang naar toe loopt?
ik heb die namelijk niet
Dat is een bekende foto .
Bartje":2awm1z1o]Een vann de 2 slangetjes loopt naar de "fuel trap", een klein zwart doosje tegen het schutbord, en de andere loopt naar de klep die op de aanzuigbuis van het luchtfilter zit. Mocht je een sport-luchtfilter hebben, is die laatste dus overbodig.[/quote:2awm1z1o]
Sorry, even een correctie. Heb even de rest van de foto's door genomen en daar komt uit:
- Het gele slangetje gaat van luchtfilter huis naar de aanzuigbuis van het luchtfilter
- De rode gaat van luchtfilter huis naar achterop inlaatspruitstuk (of andersom )
- Achterop het inlaatspruitstuk gaat een tweede slangetje (wit gemerkt) naar het zwarte doosje tegen het schutbord
- Vanaf dit zwarte doosje gaat het door met groene markering naar de ECU.
Dus bij mij zitten achter op het inlaatspruitstuk TWEE pieletjes waar een slangetje op moet, als er eentje open is (ik heb die namelijk niet
) kun je hier een vacuum lek hebben.
Let wel, dit is bij de tweede (laatste) generatie SPI (andere aansluiting bij de ECU), of dit voor het vacuum verhaal nog consequensies heeft durf ik niet te zeggen.
Tot zo ver mijn bevindingen, suc6
Rene-mini schreef:
ik heb vandaag de injector even aan de 5v gehangen en hij klikt wel, wel moet ik zeggen dat ''naald'' maar een paar 0.1/0.2 mm beweegt, (moet dit meer zijn?)
0,1/0,2mm is voldoende, gecombineerd met de brandstof onder druk en de (door de ECU geregelde) inspuittijd is dat voldoende om de benodigde hoevelheid brandstof in te spuiten.
Rene-mini":2na3la0s]
de stekker levert 5v, de injector schakelt ook op 5v maar hij spuit nog steeds geen benzine in de carburateur. [knip] ....als ik direct benzine in de carburateur gooi start hij onmiddelijk...[/quote:2na3la0s]
De ECU stuurt de injector aan met 5v en schakelt 'm intern naar massa om de injector te activeren. Het klopt dus dat je 5v meet, alleen zou je tijdens het starten ook (pulserend) massa moeten kunnen meten.
Je zgt dat hij wel meteen start als je benzine in het inspuithuis giet? Blijft hij daarna ook lopen? Oftewel, spuit hij daarna wel gewoon in? Of slaat hij meteen weer af ?
Aangezien de ECU een signaal van de krukassensor moet krijgen alvorens de injector (en ontsteking) aan te sturen. Als de motor met een beetje benzine in het inspuithuis aanslaat en blijft lopen, betekent dit dus dat er alleen tijdens het starten iets misgaat. Dat zou kunnen betekenen dat de startmotor tijdens het starten zodanig veel stroom wegtrekt, dat de spanning op de ECU te ver inzakt en de ECU dus niet reageert.
Je zou kunnen meten op de voedeings- en massa-aansluitingen op de ECU om te kijken hoever de spanning inzakt tijdens het starten. Je kunt ook even een extra massa aan de ECU en/of aan de startmotor leggen.
Ook al deze genoemde waarden kan ik overigens uitlezen.
mijn mini had een lek vacuum slangetje,
de mini roet niet meer en het motortje loopt niet meer beroerd.
hierdoor liep de mini slecht en roette als zwarte piet.
vandaag het slangetje vervangen door een nwe.
hoera
maar de ellende begon toen ik een rondje wilde gaan rijden. als ik met het gas boven de 2500 toeren kwam , begon die in te houden (net of die geen bezine kreeg). ik heb toen de ecu ge-reset.
het probleem is nu deels verholpen , dat alleen nu in de 4e versnelling kom ik niet boven die 2500 toeren en me snelheid loopt niet op. als ik dan ineens gas dieper intrap gaat ie inhouden en wil afslaan.
wie weet wat ik moet doen??
ik ben niks vergeten aan te sluiten en alleen het vacuum slangetje is vervangen
Is het een SPI?
Zo ja, dan heb je twee vacuumslangetjes; een rode die loopt van het luchtfilterhuis naar de achterkant van je inlaatspruitstuk en een zwarte die loopt vanaf een zwarte doosje ( ben even de naam kwijt) naar het inlaatspruistuk.
Ik heb hetzelfde euvel een keer gehad en toen bleek dat ik de zwarte niet goed achterop het inlaatspruitstuk had zitten.......
ja , het gaat over een spi

de vacuum slangetjes heb ik inmiddels allemaal gecontroleerd en degene van de ecu naar het "zwarte kastje" was kapot. die heb ik dus vervangen.
het roken en onregelmatig lopen is daardoor verholpen, maar zodra ik ga rijden gaat ie inhouden.
de ecu is ook al ge-reset.
dus aan de vacuum kan het niet meer liggen
Heb je verder geen andere slangen geraakt of aan gefrommeld? En als ie stationair draait, kun je dan met een trap op het gas wel boven de 2500 toeren uitkomen??
ik heb alles al gecheckt en dubbel gecheckt,
stationair lukt het wel, ook in de 1/3e versnelling kom ik er ook boven, wat voor het resetten niet lukte
Heb je stekkers los gehad?
Als je deze terug gestoken hebt kan het zijn dat de verbindingen in de stekker los zijn gegaan waardoor er een los contact ontstaat.
Niet direct een SPI probleem, ik heb het zelf ook gehad bij de MPI.
ik heb inderdaad de stekkers onder de ecu los gehaald om het vacuumslangetje te kunnen vervangen,
maar die zit er nu weer goed op ,zal deze wel even nakijken. verder heb ik de stekker onder het luchtfilterhuis los gehad , zal deze ook even nakijken. heb ze al wel paar keer los gehaald en vast gezet maar volgens mij zitten ze wel goed.
het lijkt of ze vast zitten omdat je niet ziet wat er IN de stekker gebeurd.
trek anders even aan de kabeltjes. Als ze echt loszitten komen ze er wel uit.
[size=85:2ebwbd1o][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ebwbd1o]
hallo, ik heb een miniproject gekocht en daar blijkt het eea niet goed aangesloten, waarschijnlijk ook de vacuum slangetjes
het blok loopt nu onrustig en als je gas geeft hou hij in en hoor je een plof in het lucht filter
tevens als je aan de oliepijlstok ruikt, ruikt deze naar benzine
nu is de ecu computer rechtstreeks aangesloten op lucht filter maar volgens mij met dat via het zwarte kastje alleen weet ik niet op de linker (groen) of recht (zwart). vanaf dat zwarte kastje moet er 1 naar het inlaatspruitstuk en 1 van spruitstuk naar het lucht filter, alleen welke moet van het kleine zwarte kastje naar de linker of rechter aansluiting (als je voor de auto staat) van het spruitstuk en welke kant moet naar het luchtfilter?
wie o wie kan mij helpen?
gr
mark
Ik heb je vraag toegevoegd aan een ander topic waar het aansluiten van deze slangetjes ter sprake komt. Lees het eens door.
Voor benzine in het carter vond ik dit topic: viewtopic.php?p=381352#p381352
Graag verder in dat (of een ander topic gevonden met de zoekfunctie) verder over benzine in het carter
Zo uit m'n hoofd (als je voor de auto staat) moet de linker aansluiting van het spruitstuk naar de rechter aansluiting op het zwarte kastje (dacht dat deze wit was) de linker aansluiting gaat naar de ECU (groen).
De rechter aansluiting van het spruitstuk gaat naar het het luchtfilterhuis (rood). En deze wordt op het luchtfilterhuis doorgelust met nog een vacumslangetje naar nog ding in het filterhuis (geel).
Dit betreft trouwens een SPI! Heb thuis foto's van oa de slangetjes, dus als je er niet uit komt kan ik die nog wel sturen of nog even bij m'n eigen kijken.
Suc7
Edit: even de kleuren aangepast om misverstanden te voorkomen
hoi vlassie, bij mij gaat de groene nu vanaf het zwarte kastje naar de ecu, kan het ook zijn dat dit kastje verkeerd om zit
als je wil mag je me wel foto's mailen
alvast bedankt
gr
mark
heb je er na het vervangen van het slangetje alweer rond de
20 kilometer mee gereden.
want het wil wel dat de computer zich weer opnieuw moet
instellen dat doet hij zelf maar et duurt wel even
groete
Sorry, de kleuren combies waren uit het hoofd niet wat het hoort te zijn, maar hier foto's ter verduidelijking:






Hier zie je het rode slangetje van de rechter vacuum aansluiting van spruitstuk (als je voor de auto staat), en de gele doorlus.
Hier het kastje met de witte leiding naar de linker aansluiting (als je voor de auto staat), en de groene gaat naar de ECU.
Hier zie je dat het kastje ook een groen pootje heeft, deze gaat uiteraard naar de ECU.
Aansluiting links/recht achter op inlaat
Groene aansluiting op ECU, andere uiteinde dat in t kastje moet heb ik tussen m'n vingers.
Suc7
thks voor de duidelijk foto's, zit dat nu inmiddels zoals het hoort alleen de motor loopt nog steeds beroerd
ik rij er niet mee maar stationair loopt hij wel maar als ik gas geef valt hij weg
als ik de kleppendeksel verwijder ziet ik geen olie stromen??
verder de compressie gemeten, deze waren allemaal 11
misschien lamdazonde?
ook heb ik de accupolen eraf gehaald om de ecu te resetten
we gaan dus maar weer verder zoeken ....het was een project van iemand anders en ben nu druk bezig wat er niet goed aangesloten zit etc.
als je tips hebt hoor ik het graag
gr
mark
De dikke vacuum leiding van t spruitstuk naar de rem bekrachtiger, deze wil bij de aansluiting van de bekrachtiger nog wel eens lekken en dan heb je ook een vacuum lek.
Je moet wel wat olie boven in je deksel krijgen maar geen hele stromen.
als ik bovenin kijk is het een beetje vettig maar niet echt nat van de olie, maar dat is dus wel goed?
Hoe vettig het is is ook afhankelijk hoelaang geleden hij gedraait heeft, maar tijdens het draaien/lopen van de motor moet er olie boven in komen (kun je zien door de dop er af te halen). Is trouwens bij stationair niet heel veel.
Verder olie die naar benzine ruikt, dat ken ik niet, misschien oude olie en in de loop der tijd wat benzine langs de zuigerveren naar onder gelopen?
Weet niet wat er allemaal gebeurd is met de auto, maar zit het inlaatspruitstuk goed op de kop? Deze wordt gecentreerd met behulp van 2 ringen. Als het spruitstuk niet goed zit kan hij ook hier valse lucht aanzuigen.
Volgens mij hebben we nu redelijk het hele vacuum gedeelte gehad, misschien kun je hem bij iemand uitlaten lezen, het kan een sensor zijn die bij hogere toeren het niet meer bij kan benen maar weet ook niet of dit bij uitlezen er uit komt, geen ervaring met mini uitlezen.
bedankt voor de info
is het makkelijk te checken of het spruitstuk lek is en wat is de makkelijkste manier om deze te verwijderen?
Ik denk inderdaad de Lamda-Sonde! Maar uitlezen bied meestal de oplossing...
minibody schreef:
.
bedankt voor de info
is het makkelijk te checken of het spruitstuk lek is en wat is de makkelijkste manier om deze te verwijderen?
Dit is natuurlijk alleen van toepassing als het spruitstuk er af is geweest. En het is niet het spruitstuk zelf dat 'lek' is maar de aansluiting met de kop. Het is te chekken door wat kruipolie tijdens het stotteren achter op de kop te spuiten bij de aansluiting van het spruitstuk. Dit dicht dan heel even af waardoor de motor even goed gaat lopen (indien hier een lek zit).
Spruitstuk er afhalen doe je niet even in 5 min
Maar ook ik denk dat het verstandig is om het uit te laten lezen.
Ik weet niet waar je woont maar je mag altijd bij mij langs komen om hem uit te laten lezen.!
hoi dree cool, ik kan niet met de mini rijden, heb je alleen aan de ecu genoeg of woon je in de buurt van deventer?
gr
mark
Nee hij leest het complete systeem uit! (de hele auto moet dus aanwezig zijn) Enne ik woon in Nederweert en dat ligt dicht bij Weert.
Nee hij leest het complete systeem uit! (de hele auto moet dus aanwezig zijn) Enne ik woon in Nederweert en dat ligt dicht bij Weert.
jammer, kan er niet mee rijden, is geschorst, misschien kom je een keer in de buurt van deventer
er zit overigens geen obd2 stekker in maar een ronde, heb je daar de aansluiting voor het uitlezen voor?
gr
mark
Yep ik heb een apparaat om minikes van 1992 t/m 2000 uit te lezen!
hoi kom je nog in de buurt van deventer?
gr
mark
nee helaas!
Het loshalen van de accupool heeft weinig resultaat voor wat betreft het resetten van de ECU. Het enige wat daarmee gebeurt is dat de aangeleerde waarden worden gereset. Eventuele opgeslagen defectcodes worden daarmee *NIET* gewist. Zelfs al leg je de ECU een jaar op de zolder blijven de defectcodes opgeslagen.
De enige remedie hiertegen is het laten uitlezen en vervokgens resetten van je ECU met een daarvoor geschikt aparaat.
Ik ben eventueel in het bezit van zo'n apparaat, maar ik heb begrepen dat ik niet de enige ben.
hoi erik, ik woon in deventer, heb je alleen aan de ecu genoeg aangezien ik het blok nu uit de mini gehaald heb
gr
mark
Nouja, uitlezen kan uiteraard alleen als de ECU in de Mini gemonteerd zit, maar ik heb nog wel een SPI staan waarmee ik 't apparaat zou kunnen uitwisselen, alleen ben ik bezig om daarvan de kabelboom te vervangen.
Als er bij jou een probleem met een sensor is, zal ik die fout kunnen uitlezen en resetten, maar als je dat probleem niet hetbt opgelost als het blok er weer ingaat, komt de fout net zo hard weer terug.
Wat je zou kunnen doen is je ECU naar mij opsturen, dan kan ik 'm uitlezen in een andere SPI, en jou de foutcodes doorgeven, zodat je weet welke sensoren je moet controleren/vervangen. Ik zou 'm dan weer mee kunnen nemen naar de Clubdag in April, of 'm weer opsturen naar je.
Maar nogmaals, het beste zou zijn om 'm uit te lezen en te resetten in je eigen Mini, dan kan ik daarna testen of er een fout opnieuw inkomt, zodat je weet waar je de storing moet zoeken.
Ik hoor wel van je.
Erik
Er zijn dacht ik 2 types computers voor de SPI en dan zou het uitwisselen wel eens niet kunnen gaan ivm aansluit stekkers. Weet dit niet zeker, maar wil het alleen even aankaarten dat je hier even op let alvorens opsturen, enz. Beste is idd uitlezen in de eigen auto, kun je meteen zien of er een storing terug komt waar je anders misschien geen weet van hebt.
Gewoon de auto op een trailer gooien lijkt em dan de beste optie
Joostgijzel schreef:

Gewoon de auto op een trailer gooien lijkt em dan de beste optie
Eerst blok weer in de auto, dat lijkt mij de beste
hoi bart, blok is er uit bij mij, heb naast mijn eigen ecu ook een andere gekocht + kabelboom
Kan ik deze nog opsturen en laten inlezen
Ik hoor het graag
Onderstaand mij emailadres
Gr
Mark
mkr@home.nl
Dubbelpost verwijderd, het probleem van minibody heeft nu een eigen topic en wel hier: viewtopic.php?p=495047#p495047
sorry hoor maar je mini stottert
hey,
">
ik ben de afgelopen 3 maanden fulltime bezig geweest om de mini op te knappen,
alleen nou start hij niet meer
het probleem zit in de brandstoftoevoer, de benzine komt tot aan de injector.
kan het zijn dat hij geen vacuim krijgt of iest dergelijks of verstopt zit door vuil? (heb spruitstuk er namelijk uit gehad.)
voor de duidelijkheid:
alvast bedankt
rene
Als je de auto op contact zet hoor je de brandstofpomp dan wel inschakelen?
Mijn mini stotterde ook vreselijk. Alles vervangen en toch deed hij het nog. Bleek dat de computer kapot was en een verkeerd signaal gaf. Die van mij is ook 2x verzopen toen hij langer stil stond voor stoplicht. Misschien is dat het?
Spuit de injector wel als je er rechtstreeks 12v opzet?
Dan geeft de ECU geen aanstuursignaal.
Heb je ook vonk?
@finneganslad: een finneganslad van de band?
ettore bugatti schreef:
Spuit de injector wel als je er rechtstreeks 12v opzet?
Dan geeft de ECU geen aanstuursignaal.
Bij mijn weten stuurt de ECU de injector aan met 5V, dus 12V erop zetten lijkt mij niet verstandig.
Je kunt beter een proeflampje oid aansluiten op de stekker van de injector, en iemand laten starten om te zien of de injector wordt aangestuurd door de ECU. Ik heb daar zelfs speciale (LED-) lampjes voor.
Zelfs als de injector niet wordt aangestuurd door de ECU, wil dat nog niet zeggen dat de ECU kapot zijn zijn, de ECU stuurt de ontsteking en injector immers pas aan als alle andere, ingaande signalen kloppen.
Als je de auto op contact zet hoor je de brandstofpomp dan wel inschakelen?
ja, die hoor ik inderdaad aanslaan, als je de slang erraf haalt geeft hij ook meer dan genoeg brandstof.
Heb je ook vonk?
vonken doet hij ook, en hij krijgt idd 5V, gemeten met multimeter en een slechte accu...
het lijkt errop dat de naald in de injector vast zit, vuil of oid. t rare is dat hij maar 2 maanden heeft stilgestaan.
weet iemand hoe ik kan zien wat er mis is met die naald? of hoeveel hij moet kunnen bewegen?
gr rene
Het schijnt dat huidige benzine erg gaat gummen en dus een beperkte houdbaarheid heeft.
Ik zou hem even laten reiningen.
Of zelf met remmenreininger en een ultrasoonkitje aan de gang gaan.
weet iemand wat deze rode slang naar toe loopt?
ik heb die namelijk niet
gr rene
Rene-mini schreef:
het lijkt errop dat de naald in de injector vast zit, vuil of oid. t rare is dat hij maar 2 maanden heeft stilgestaan.
weet iemand hoe ik kan zien wat er mis is met die naald? of hoeveel hij moet kunnen bewegen?
gr rene
Met mijn uitleesapparaat kan ik de injector afzonderlijk aansturen. Ik heb ook een LED-lampje wat op de stekker van de injector past, en waarmee je dus op datzelfde moment kunt zien of de injector wordt aangestuurd door de ECU.
Als je iemand anders laat starten, zou je de injector moeten voelen tikken. Uiteraard kan de injector defect zijn of vast zitten, maar bij mijn weten komt dat zelden voor. Eventueel heb ik ook nog een andere injector liggen om te testen.
Het zou ook kunnen dat de drukregelklep defect is en de brandstof dus niet eens de injector bereikt.
Een vann de 2 slangetjes loopt naar de "fuel trap", een klein zwart doosje tegen het schutbord, en de andere loopt naar de klep die op de aanzuigbuis van het luchtfilter zit. Mocht je een sport-luchtfilter hebben, is die laatste dus overbodig.
dat zou eventueel een goede optie zijn om het te kunnen controleren, mocht ik het niet kunnen vinden.(bedankt!)
ik heb vandaag de injector even aan de 5v gehangen en hij klikt wel, wel moet ik zeggen dat ''naald'' maar een paar 0.1/0.2 mm beweegt, (moet dit meer zijn?)
ik ben al flink aan het testen geweest, pomp levert genoeg druk, de stekker levert 5v, de injector schakelt ook op 5v maar hij spuit nog steeds geen benzine in de carburateur. Wél ligt er benzine op de injector als ik de dop losdraai, en de filter lijkt zuiver. als ik direct benzine in de carburateur gooi start hij onmiddelijk...
hoe kan ik controlen of de drukregelklep in orde is?
alvast bedankt!
rene
Rene-mini schreef:


.
)

weet iemand wat deze rode slang naar toe loopt?
ik heb die namelijk niet
Dat is een bekende foto
Bartje":2awm1z1o]Een vann de 2 slangetjes loopt naar de "fuel trap", een klein zwart doosje tegen het schutbord, en de andere loopt naar de klep die op de aanzuigbuis van het luchtfilter zit. Mocht je een sport-luchtfilter hebben, is die laatste dus overbodig.[/quote:2awm1z1o]
Sorry, even een correctie. Heb even de rest van de foto's door genomen en daar komt uit:
- Het gele slangetje gaat van luchtfilter huis naar de aanzuigbuis van het luchtfilter
- De rode gaat van luchtfilter huis naar achterop inlaatspruitstuk (of andersom
- Achterop het inlaatspruitstuk gaat een tweede slangetje (wit gemerkt) naar het zwarte doosje tegen het schutbord
- Vanaf dit zwarte doosje gaat het door met groene markering naar de ECU.
Dus bij mij zitten achter op het inlaatspruitstuk TWEE pieletjes waar een slangetje op moet, als er eentje open is (ik heb die namelijk niet
) kun je hier een vacuum lek hebben.
Let wel, dit is bij de tweede (laatste) generatie SPI (andere aansluiting bij de ECU), of dit voor het vacuum verhaal nog consequensies heeft durf ik niet te zeggen.
Tot zo ver mijn bevindingen, suc6
Rene-mini schreef:
ik heb vandaag de injector even aan de 5v gehangen en hij klikt wel, wel moet ik zeggen dat ''naald'' maar een paar 0.1/0.2 mm beweegt, (moet dit meer zijn?)
0,1/0,2mm is voldoende, gecombineerd met de brandstof onder druk en de (door de ECU geregelde) inspuittijd is dat voldoende om de benodigde hoevelheid brandstof in te spuiten.
Rene-mini":2na3la0s]
de stekker levert 5v, de injector schakelt ook op 5v maar hij spuit nog steeds geen benzine in de carburateur. [knip] ....als ik direct benzine in de carburateur gooi start hij onmiddelijk...[/quote:2na3la0s]
De ECU stuurt de injector aan met 5v en schakelt 'm intern naar massa om de injector te activeren. Het klopt dus dat je 5v meet, alleen zou je tijdens het starten ook (pulserend) massa moeten kunnen meten.
Je zgt dat hij wel meteen start als je benzine in het inspuithuis giet? Blijft hij daarna ook lopen? Oftewel, spuit hij daarna wel gewoon in? Of slaat hij meteen weer af ?
Aangezien de ECU een signaal van de krukassensor moet krijgen alvorens de injector (en ontsteking) aan te sturen. Als de motor met een beetje benzine in het inspuithuis aanslaat en blijft lopen, betekent dit dus dat er alleen tijdens het starten iets misgaat. Dat zou kunnen betekenen dat de startmotor tijdens het starten zodanig veel stroom wegtrekt, dat de spanning op de ECU te ver inzakt en de ECU dus niet reageert.
Je zou kunnen meten op de voedeings- en massa-aansluitingen op de ECU om te kijken hoever de spanning inzakt tijdens het starten. Je kunt ook even een extra massa aan de ECU en/of aan de startmotor leggen.
Ook al deze genoemde waarden kan ik overigens uitlezen.
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.