uitvallen, schudden, niet hard meer rijden.

Heb sinds zaterdag een raar probleem met de mini (redhot uit 88 verder standaard)

Tijden het rijden wou ie al eens uitvallen bij het intrappen van de koppeling en het langzamer rijden, maakt niet uit of de motor warm of koud is(gebeurd vaker als de motor warm is)of dat de choke aan of uit staat.

Zaterdag onderweg naar de pipu-rit werd het erger, op de snelweg wou ie niet meer harder dan 80 km per uur en begon erg te schudden.
Langs de kant gezet en der was toen een gescheurde retourslang van de carberateur gevonden. Getaped en verder gereden alleen bleef het probleem en werd de mini ook warmer als normaal. Weer ff stil gestaan en toen de rest van de dag zonder problemen kunnen rijden.

Vandaag weer hetzelfde probleem, hele dag kunnen rijden en onderweg naar huis begon ie weer..
Weer erg haperen, niet hard willen rijden en uitvallen ( elke rotonde).
Heb bij de auto-materialen zaak een nieuw slangtje gehaald maar het probleem blijft.
Verder maakt de moter een krakend/ratelend geluid bij het optrekken en na het schakelen.
Schakelen zelf gaat wel soepel.

Verder is het luchtfilter,oliefilter, bougies, de olie, en het vacuumslangtje vernieuwd.

Carlien schreef:

Verder is het luchtfilter,oliefilter, bougies, de olie, en het vacuumslangtje vernieuwd.



## benzine-tekort?
benzinefilter vernieuwen
hoe is de benzinepomp output? nameten adhv. haynes.

p.s.: met schudden bedoel je inhouden?

ik heb der geen benzinefilter opzitten...

met schudden bedoel ik echt schudden.. je voelt het stuur schudden en ziet de pook ook erg bewegen.
(kan me niet herinneren dat ie dat daarvoor ook al deed)

Carlien schreef:
ik heb der geen benzinefilter opzitten...



## aftermarket montage kan geen kwaad.
een vuil filter is dan nu niet de oorzaak, vuil/water misschien wel.

Maandag 12 november 2007

metrodriver schreef:

hoe is de benzinepomp output? nameten adhv. haynes.




Hoe kun je dit meten?
Heb zo de hayness niet bij de hand?

?? persoonsverwisseling?

als je een mini hebt hoort haynes naast de bijbel op je nachtkastje te liggen.

mini '88 zal wel een carburateur hebben en een mechanische benzinepomp?
slang tussen pomp en carburateur bij de carb. losnemen en in bekertje hangen; buurmeisje/buurjongen 10 sec. op de startmotor laten orgelen (eerst kabel bobine>verdeler losnemen). het aantal ml.'s benzine meten.
voor het slapengaan het gevondene vergelijken met wat haynes aangeeft.

iha: er moet een flinke straal uit de pomp komen, anders is het mis.

Maandag 12 november 2007

metrodriver schreef:
?? persoonsverwisseling?



Ach oke even een uitleg, Carlien is mijn vriendin, en ik ben in dit soort gevallen haar monteur.
Maar omdat ze aan de andere kant van het land woont, zal ze moeten kijken of ze het ook zelf kan, vandaar ;)

Ik zal eens kijken of ik iets met deze info kan, merci.
Oh jah, het lijkt alsof de mini minder schud, wanneer hij in z'n vrij staat.

p.s. voor het verloop van dit topic; reacties van Carlien en mij kun je als 1 beschouwen ;)

Die benzinepomp is mechanisch en het zijn over het algemeen dingen die het doen of niet doen.

Ik zit meer te denken in de richting van de ontsteking, vooral omdat het niet uitmaakt of ie warm of koud is.

Wat heb je zoal al vervangen aan de Mini?

Dennis

Ik zou zeggen iets van vocht bij de / in de verdeel kap of bij de bogie kabels. Leverd ook altijd gekke dingen op zoals inhouden (met vaak als eind resultaat afslaan :()

inderdaad, de hele bende afstellen, kleppen stellen, ontstekingstijdstip stellen nadat je de contactpuntafstand gecheckt hebt...

ervanuitgaande dat de bougies, kabels, punten en condensator niet al te oud zijn.

verder iets met olie in de dashpot, vacuumslangetje (is ie lek of niet/ werkt het vervroegingsmechanisme)

Dinsdag 13 november 2007

mss loopt ie maar op 3 of 2 cilinders? is te controleren door de bougie kabels één voor één los te halen, en luisteren of het toerental wel terug valt.

Dinsdag 13 november 2007

hele bende afstellen is inderdaad het volgende wat we gaan doen.

Carlien kan vanavond zelf wel even naar de tip van Easy2 kijken.
Bougies en vacuumslangetje zijn al vervangen ;)
olie in het daspot is ook bijgevult (met de gewone motorolie)

hoe is te controleren of het vervroegingsmechanisme werkt?

Dinsdag 13 november 2007

wel met een geïsoleerde tang doen, ook al zitten er nieuwe kabels op :x [size=75:41w5yify]ja zo'n schok doet zeer[/size:41w5yify]

Peter schreef:

hoe is te controleren of het vervroegingsmechanisme werkt?



grilletje eraf, verdeelkappie eraf zodat je de contactpuntjes kan zien...

maak het vacuumslangetje los aan de carb kant en laat hem vastzitten aan de ontstekingspen, zuig nu aan het pijpje (sorry dames :x ) en kijk of je de grondplaat van de contactpuntjes ziet verdraaien...

als ie verdraaid is het goed, zo niet dan niet...

Ik ben geen doemdenker maar het lijkt er verdacht veel op dat er iets mis is met 1 cylinder of een klep

het schudden kan veroorzaakt worden doordat hij op 3 of zelfs minder poten loopt (verklaart ook dat hij niet harder gaat dan 80)
daarnaast moet je het gaspedaal zover indrukken dat de temperatuur oploopt (of koppaking lek bij waterkanaal)
zelf heb ik in mijn beginperiode van de mini per ongeluk 95 getankt ipv loodvervanger 98
dezelfde symptonen kwamen daaruit veroorzaakt door een lekker klep
maar ja kan ook heel goed contactpuntjes zijn :)

maakt hij ook veel lawaai?

Niet meer lawaai als anders eigenlijk..

Ik tank er zelf 95 mee zonderloodvervanger.
De vorige eigenaar heeft altijd 1 tank 95 dan en tank 98 getankt, ook altijd zonder loodvervanger...

Vincent schreef:
Ik ben geen doemdenker maar het lijkt er verdacht veel op dat er iets mis is met 1 cylinder of een klep




## wat doen we bij verwachte klep-problemen?
compressiemeting!

Klepproblemen lijkt me sterk, want dan zouden de problemen permanent aanwezig zijn en dat is niet zo. Lekke koppakking zou kunnen, maar dan zou je verwachten dat ie het bij een koude motor dan wel warme motor zou moeten doen en dat is ook niet het geval.

Eerst maar eens zoals Red Flame zegt de gebruikelijke zaken controleren. Het kan ook best zijn dat er ergens een draadbreuk zit.

Dennis

Check eerst de contactpuntjes even.
Zo te horen slaat hij over.
Als hij op 3 pitten loopt dan blijft het motor toeren verloop wel normaal, alleen bij stationeer toerental schudt hij een beetje.
Als de bougies pik zwart zijn, dan moet je het zeker in de ontstekking zoeken.

Als de kleppen echt niet goed staan, dan hoor je ze of ruik je ze wel.

nou Carlien weet je wat het makkelijkste is .... :P ff buiten je woonplaats rijden en dan de ANWB bellen O:)

Net ff geprobeerd te starten...

Start erg moeilijk, ook met de choke helemaal open, sloeg alleen aan als ik een beetje gas bijgaf. En stond daarna erg te schudden.
Heb pap ff laten luisteren en het leek alsof ie op 3 poten liep.

Kan alleen niet onder de motorkap kijken, omdat de mini buiten staat en ik altijd pas thuiskom als het al donker is :( .

Klinkt hetzelfde als bij mij voor de filerally. Bij mij was de koppakking door tussen twee cilinders, dus vandaar dat hij ook maar op 2 a 3 poten liep...
Trek gewoon de bougiekabels er eens één voor één uit en steek ze weer terug. Bij allemaal moet je een verschil in toerental horen. Anders werkt de cilinder niet mee!

Simpel, en ook in het donker te doen (been there, done that :( )

niet om je flauw te maken, maar wanner hij klinkt alsof hij op 3 cilinders loopt, kan hij ook op 2 cilinders lopen.
klinkt dan net alsof je een trekker hebt.
been ther!

Mini startte vanmorgen wel in 1 keer met de choke helemaal open.





me bougies heb ik er net ff uitgehaald maar die zien er zo uit :o
Bij eentje zat dat lipje ook tegen het puntje aangedrukt...

Vrijdag 16 november 2007

Carlien schreef:

Bij eentje zat dat lipje ook tegen het puntje aangedrukt...


oh? wat kan daar de oorzaak van zijn.

Probleem lijkt dus in de onsteking te zitten???
Deze bougies zitten er nog geen maand in...

Carlien schreef:

Bij eentje zat dat lipje ook tegen het puntje aangedrukt...




Had geen tijd om een foto te maken, want pap smeerde hem met de vraagbaak en me bougie :+)

Carlien schreef:

me bougies heb ik er net ff uitgehaald maar die zien er zo uit :o
Bij eentje zat dat lipje ook tegen het puntje aangedrukt...



## als je start en laat draaien met de choke vol erop dan worden ze wel zwart ja...

'lipje tegen puntje': een bougie kan alleen maar vonken als er (o.a.) een juist ingestelde luchtspleet aanwezig is.
dit zal de cylinder zijn die niet meedoet??

stel de bougie goed in (0,6-0,7 mm), borstel ze allemaal schoon en probeer eens wat ie dan doet.

metrodriver schreef:

## als je start en laat draaien met de choke vol erop dan worden ze wel zwart ja...




Ik laat hem niet draaien met de choke er vol op, ik moest hem starten met de choke er vol op omdatie anders niet aanging...
Heb hem ffies laten lopen en toen de choke weer iets teruggeduwd.
Alleen niet helemaal want dan sloeg ie af.

Vrijdag 16 november 2007

metrodriver schreef:

'lipje tegen puntje': een bougie kan alleen maar vonken als er (o.a.) een juist ingestelde luchtspleet aanwezig is.
dit zal de cylinder zijn die niet meedoet??




hoe kan het dan dat dit lipje ombuigt? bougie zit er net een maand in :?

Peter schreef:

oh? wat kan daar de oorzaak van zijn.




## ??? [i:1jv37qr0]jij[/i:1jv37qr0] was toch De Monteur??

Dat wil niet zeggen dat ie ook alles weet ;)

maar ik zal me bougies is ff gaan poetsen.. :P

Carlien schreef:

Alleen niet helemaal want dan sloeg ie af.



## ik zeg niet dat je hem niet mag starten/laten warmdraaien op de choke..
ik zeg alleen dat ie van 'chokegebruik' zwarte bougies krijgt (rijk mengsel).
ik ga er niet vanuit dat jij iemand bent die de chokeknop voor handtashaakje aanziet :9

Heb ze net ff schoongeveerd en weer gestart...
Start wel met minder choke maar vind hem vreemd klinken. :P

Carlien schreef:
Dat wil niet zeggen dat ie ook alles weet ;)




## omdat jij het bent dan:
dat 'lipje' (officiele naam = massa-electrode) kan alleen maar verkeerd (verbogen) zitten door:
a. niet opletten (teveel tongzoenen tijdens de servicebeurt??) en daarom voor het indraaien niet goed afstellen;
b. bij het indraaien iets te hard tegen de omgeving (het blok b.v.) botsen en daardoor de electrode verbuigen;
c. er is op die bougie geen dichtring aanwezig (zitten er standaard altijd op) waardoor de bougie er te diep ingaat;
d. in samenhang daarmee: een goed ingestelde bougie krijgt wanneer die lekker in de cylinder zit te vonken een optater van iemand.. (op z'n lipje).
de enige die daar agressief zit te slaan is de zuiger.
een te diep zittende/een ongeschikte (er zijn bougies met een langer 'schroefdraaddeel': die steken er dus dieper in) bougie of een los zittende zuiger (gebroken drijfstang 8) ) zijn dan mogelijkheden voor deze 'ruziegevolgen'

edit: ik kan me ook nog een versleten big-end lager voorstellen (of idem. zuigerpen), waardoor de zuiger een iets te grote slag maakt, en dus hoger komt dan de bedoeling was van de fabriek.


(de drijfstang is het hopelijk niet)

Carlien schreef:

Start wel met minder choke maar vind hem vreemd klinken. :P



## haal die ene bougie er weer eens uit (ik hoop dat je hem goed ingesteld had nu) en kijk of ie weer opnieuw verbogen is..
'vreemd klinken' kan(?) 'tik tik tik' tegen het 'lipje' zijn

Red Flame schreef:
Peter":20w6b9sd]
hoe is te controleren of het vervroegingsmechanisme werkt?




als ie verdraaid is het goed, zo niet dan niet...[/quote:20w6b9sd]

die doet het! :D

Hebben net het contactpuntje vervangen, zag er ook een beetje gaar uit.
Mini klinkt nu wel iets beter maar staat nog erg te schudden :(

Vrijdag 16 november 2007

Dat "schudden" kan ik eigenlijk niet helemaal voor de geest halen, wat je daarmee bedoeld...
Hij klinkt iets beter, maar wat voor iets vreemds hoor je dan?
Hoe reageerd hij op het gasgeven?

p.s. ik kan het morgen wel in levende lijve ervaren, maar misschien kan iemand anders er met een duidelijkere omschrijving ook al iets meer van maken ;)

weet niet hoe ik het uit moet leggen..
maar als je hem start en in ze vrij zet, schud ie gewoon :|

Als je dan gas geeft dan begint ie heel ff te ratelen en reageerd daarna wel normaal...

hoe ziet de dichte bougie er nu uit?
is die niet weer dicht?

nee, die hebben we weer goed gezet op 0.6 0.7 zoals metro al gezegt had.
Motor ff laten draaien, wat andere dingen nagekeken, rondje om het plein geschud en toen gekeken maar zag er nog goed uit!

heb voor de zekerheid wel 4 nieuwe bougies gehaald.
En een V-snaar want die was ook an het vergaan :P

vaag hoor.
klinkt toch echt naar dat hij op 3 poten loopt.

de mijne heeft ook op 3 en zelfs op 2 poten gelopen!!
toch bleef hij rijden, weliswaar slecht, en zonder power.

bij mij was het dat de bobine te weinig stroom kreeg, en dus de bougies een veel te zwakke vonk kregen.
het gebeurde dan dat het mengsel niet ontstak, en dan op 3 of 2 cilinders loopt.
als dan de auto warmer werd, werd het beter.

meet voor de zekerheid je bobine ff na.

racing green rider schreef:

vaag hoor.
klinkt toch echt naar dat hij op 3 poten loopt..


Heel vreemd idd, we zullen mogu is kijken door de bougiekabels los te trekken en te luisteren of het toerental terugvalt.

racing green rider":1kls41t7]
meet voor de zekerheid je bobine ff na.[/quote:1kls41t7]

Mogu ook maar ff doen! :D

racing green rider schreef:
vaag hoor.
klinkt toch echt naar dat hij op 3 poten loopt.



## als er dan zoveel aan dat karretje 'niet op orde' en 'aan het vergaan' blijkt te zijn, hoe zit het dan met de verdelerkap/de verdelervinger??
kijk daar ook eens naar (is ontstekingsrelevant).

als dat picobello is (wat ik eerlijk gezegd betwijfel) doe eens een vergelijkende compressiemeting aan alle vier de cylinders.

Carlien schreef:

Mogu ook maar ff doen! :D



## druk dagje mogu

...begreep dat de kap en rotor nog ok waren. Toch even met draaiende motor stekkers om de beurt loshalen... Dan moet je al wat merken. En inderdaad compressietest laten doen. Is erg toegankelijk bij een mini dus hoeft niet veel te kosten bij de lokale garage.

taekeb schreef:
...begreep dat de kap en rotor nog ok waren.



## nou, [i:3b9woidi]ik[/i:3b9woidi] zie dat in deze thread nergens staan, maar dat kan aan mij liggen.. 8)

ik heb hem net op msn ff gesproken ;)

Maar wat hij hierboven gepost heeft klopt idd :)

Carlien schreef:
ik heb hem net op msn ff gesproken ;)




## weet De Monteur hier van? of moet ie het op het forum lezen?? :x

Vrijdag 16 november 2007

metrodriver schreef:
er zijn bougies met een langer 'schroefdraaddeel': die steken er dus dieper in)



aan de foto's te zien zitten deze er ook in, toen ik m'n mini kocht zaten ze er ook in, zonder gevolgen. maar ik kan me voorstellen dat wanneer een kop gevlakt is, of er andere zuigers in zitten dat ze dan de bougie's misschien wel een klap willen verkopen.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.